جوانگرایی و اندر مزایای نیروی کار تازه نفس

فرزانه   زینلی      طنز پــرداز 

از آنجایی که همیشه دغدغه مدیران و کارفرمایان به کارگیری نیروی تازه نفس و جوان است و از آنجایی که همیشه این مسئله مخالفان و موافقانی دارد، در ادامه برخی دلایل برای لزوم به کارگیری جوانان را مطرح می‌کنیم.
اول: بسیار منصب باید تا پخته شود جوانی. این شمایید که «اینقدر از این چیزها دیدید که...» ولی جوان هنوز خام و بی‌تجربه است. از همین روی شما با استفاده از نیروی جوان، می‌توانید او را همان‌طور که خودتان می‌خواهید شکل بدهید. جوان مثل گل تازه می‌ماند؛ هنوز جوهره وجودش شکل نگرفته و ملعبه دست شماست. بازی بازی، خمیربازی.
دوم: با انتصاب یک جوان، مواردی همچون حق عائله‌مندی و همسر و فرزندان و بیمه اعضای خانواده و... از فیش حقوقی کم می‌شود دیگر. اصلا جوان را چه به این حرف‌ها؟ اگر هم حرف ازدواج زد و خواست تشکیل خانواده بدهد، ضمن یادآوری اینکه دهانش هنوز بوی شیر می‌دهد، مخارج عروسی را برایش حساب و کتاب کنید تا حساب کار دستش بیاید.
سوم: نیروی بیست و چهارساعته دارید. یعنی نصفه شب، سر صبح روز تعطیل، وسط تعطیلات نوروزی، بین ظهر و خلاصه هر ساعتی، یک نیروی آماده به کار در اختیارتان است. می‌توانید بار اصلی کار را روی شانه‌هایش بیندازید و خودتان به کارهای مهم‌تری چون دورهمی در کنار خانواده بپردازید. او کسی است که اگر هم بخواهد اعتراض کند، نمی‌تواند؛ چرا که شما می‌دانید او همسر و خانواده‌ای ندارد دیگر! دست و پایش هم بازتر است؛ پس باید به فکر رشد و اعتلای کار باشد. در ضمن، نمی‌تواند بگوید خارج از وقت اداری با او تماس نگیرید؛ استرالیا که زندگی نمی‌کنیم! همین است که هست؛ نمی‌خواهی، بفرما کارگزینی!

 

جستجو
آرشیو تاریخی