چگونه یک رئالیتی‌شو پربیننده بسازیم

سید محمدجواد کیش‌بافان
طنزپرداز

آیا شما هم یک سیاستمدار فرهنگی بازنشسته‌اید؟ آیا دیگر نه سیاستمداران شما را جدی می‌گیرند نه فرهنگیان و فیلم‌سازان؟ دیگر نگران نباشید. اگر فیلم نمی‌توانید بسازید رو به قالب‌های جدید که در کشور وجود ندارند، مثل رئالیتی‌شو بیاورید تا حتی اگر چندان قوی هم نبود مردم مجبور باشند ببینند. با خواندن این یادداشت ما به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید یک رئالیتی‌شو بسازید و آن را پر مخاطب کنید پس ترفندهایی که در ادامه می‌آید را با دقت بخوانید و به کار بگیرید.
1- کپی کنید! این کپی در هر سطح و از هر مکانی می‌تواند باشد. از گل یا پوچ و مشاعره گرفته تا بازی‌هایی که در شرق بورکینافاسو انجام می‌شود. برای اینکه اثرگذاری برنامه‌تان بیشتر شود می‌توانید ادعا کنید که ما از هیچ برنامه و مهمانی دورهمی این بازی‌ها را کپی نکرده‌ایم اما شما در مهمانی‌هایتان می‌توانید کپی کنید. حتما بینندگان زیر 5 سالتان این حرف را باور می‌کنند.
2- یک برنامه را چندین بار و با تغییرات اندک برای پلتفرم‌های مختلف بسازید. مهم نیست که تکراری می‌شود. مهم این است که شما می‌توانید پدر آن برنامه در کشور لقب بگیرید و به هرکس دیگری که برنامه مشابهی ساخت حمله کنید؛ حتی اگر سابقه‌‌اش از شما بیشتر باشد و زمانی که شما نمی‌دانستید آن بازی چیست او در حال اجرای آن بوده باشد. حتی اگر صداوسیما هم قبل از شما آن برنامه را با بازیکنان حرفه‌ای اجرا می‌کرده نه کسانی که خودشان را بست‌پلیر می‌نامند، باز هم دلیل نمی‌شود به اعتبار شما خدشه‌ای وارد شود. اصلاً این روزها چه کسی تلویزیون نگاه می‌کند؟
3- چند نفر را بولد کنید! برخی پلیرهایی که قوی‌تر هستند را بولد کنید. در تدوین حرف‌های آن‌ها را چندین بار پخش کنید. به فیلمبردار بگویید مدام نماهای بسته از آن‌ها نشان بدهد. حواستان باشد کسانی را برای این مسئله انتخاب کنید که خودشان در بین بازی مدام هندوانه زیر بغل هم بگذارند و حتی برای یکدیگر حاضر شوند اصول بازی را کنار بگذارند. این کار باعث می‌شود فن‌پیج‌های زیادی برای این گروه راه بیفتد که حتی نفس کشیدن‌شان را هم تبدیل به کلیپ و وایرال کنند. به این ترتیب برنامه شما بیشتر دیده می‌شود.
4- بقیه پلیرهای خوب را حذف کنید. اصلاً چه معنایی می‌دهد کسی جلوی پلیری که این همه تلاش کردید بولد کنید بایستد و طبق قواعد بازی او را از بازی خارج کند؟ آن هم فقط چون در تیم مقابل است! این گروه همیشه باید تا آخر بازی بمانند و کسی بهشان نگوید بالای چشمتان ابرو است. چون بست‌پلیر هستند و ناراحت می‌شوند. اگر کسی هم این کارها را کرد دیگر نباید جایی در برنامه شما داشته‌باشد. چون فن‌پیج‌هایی که بازی را با این افراد شناختند ناراحت می‌شوند و ناراحت نشدن آن‌ها مهم‌تر از ناراحت نشدن دنبال‌کنندگان واقعی این بازی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی