با پانیک اتک‌مان چگونه رفتار کنیم؟

مرض باکلاس

اعظم سادات موسوی
طنزپرداز

پانیک اتک یا همان حمله‌ی‌هراس که در بالاشهر به آن پَنیک اتک هم می‌گویند، از آن دردهای بی‌درمانی است که در حال حاضر از هر ده نفر یک نفر به آن مبتلاست1. کافر نبیند، مسلمان نشنود که برخلاف اسم شیک و باپرستیژش، خیلی بی‌تربیت و خز و خیل است. سرزده و بدون یاالله می‌آید و آواری همسان زلزله ۷ریشتری برجای می‌گذارد و می‌رود. برای کاهش آثار و تألمات آن تعدادی راهکار پیدا کردیم که خواندنش، برای مبتلایان به این مرض باکلاس، خالی از لطف نخواهد بود.
۱_ مثبت اندیش باشید
به چیزهای خوب فکر کنید، مثلا به اسم باکلاس آن. خوب بود می‌پرسیدند:«دردت چیه؟» بعد با صدتا «روم به دیوار»،«گلاب به روتون» جواب می‌دادید: بواسیر؛ یا یبوست، یا حتی باد فتق که همان را هم فتخ می‌گویند؟
۲_ نفس عمیق بکشید
احتمالا پیش آمده که انگشت شست پایتان به گوشه‌ی مبل گیر کرده و از مچ در رفته‌باشد و وقتی به متخصص ارتوپد مراجعه کردید با گفتن:«از اعصابه» با مشتی کلونازپام و پروپانول و دیازپام، روانه منزل شدید. تز «نفس عمیق بکشید» هم برای روانشناسان حکم «از اعصابه» پزشکان را دارد. اگر بگویید شوهرم دست بزن دارد و روزی سه بار زیر چشمم را کبود می‌کند هم، می‌گویند:«وقتی مشت داره به سمت صورتت میاد، نفس عمیق بکش». حتی مورد داشتیم که شبها خواب مار و عقرب می‌دیده و با تجویز «در خواب نفس عمیق بکش» مواجه شده است.
۳_کتمان کنید
مطمئنا بعد از «نفس عمیق بکش» دومین تز، «ریشه در کودکی دارد» است. پس سعی کنید هر چیزی که به گذشته‌تان مربوط است را کتمان کنید. این تراپیست‌ها در مواجهه با حضرت آدم(ع) هم خواهند گفت: «ریشه در کودکی دارد». پول که علف خرس نیست برای ۴۵دقیقه nتومان بدهید و آخرش این جمله را تحویلتان بدهند.
۴_دعاکنید
قطعا وقتی بخواهید دردتان را برای فردی شرح دهید، قادر به درک نخواهد بود و اگر در دل نخندد و مسخره‌تان نکند، حتما خواهد گفت: «خوشی زده زیر دلش». پس برایش دعا کنید تا به دردتان گرفتار شود، آن وقت با پوست و مو و استخوان درکش خواهد کرد.
 
۱: چون آمارش جایی ثبت نشده قابل رد یا اثبات نیست، پس نشر کذب محسوب نشده و پیگرد قضایی نخواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی