معرفی برنامه قند پارسی از رادیو ایران

فارسیِ شیرین

امیرحسن محمدپور
طنزپرداز

احتمالا اگر دری به تخته‌ای خورد و شما هم تهیه‌کننده رادیو شدید و برنامه‌ای بهتان پیشنهاد شد تا به حکایت‌ها و مثل‌های کهن ایرانی بپردازید، نام برنامه را «قند پارسی» نگذارید. چرا که این، نام دو برنامه در دو شبکه مختلف رادیویی است. یکی رادیو ایران، که در این مجال به آن می‌پردازیم و دیگری رادیو صبا که شاید زمانی دیگر به سراغش برویم.
قند پارسی که در حال حاضر از رادیو ایران پخش می‌شود، در واقع سال ۱۳۹۹ تهیه شده و اکنون ساعت 3:30 بامداد بازپخش می‌شود. این برنامه در ۱۵ دقیقه به روایت مثل‌ها، حکایات، لطیفه‌ها و داستان‌های شیرین نثر کهن فارسی می‌پردازد. امثال و حکم دهخدا، رساله دلگشا از عبید زاکانی، تذکره الاولیا عطار، حکایت‌های گلستان سعدی و... از جمله منابعی هستند که در این برنامه به آن‌ها مراجعه می‌شود.
هرچند این حکایت‌ها به خودی خود نمکین و بامزه‌اند؛ اما آنچه می‌توانست بار طنز و انتقال مفاهیم قند پارسی را ارتقا بدهد، تیپ‌سازی برای شخصیت‌ها و بیشتر نمایشی کردن حکایت‌ها بود که اتفاقا از شخصی مثل بهنام تشکر، به عنوان یکی از دو مجری یا راوی این برنامه، انتظار بیشتری برای اجرای نمایشی قند پارسی می‌رفت.
خروجی فعلی این برنامه که البته باز یادآوری می‌کنیم، سال ۱۳۹۹ تولید شده، شبیه روخوانی یا تولید برنامه‌های طنز با کمترین هزینه است. به طوری که در یک بازه ۱۵ دقیقه‌ای، مطالب طنز بین فاصله‌های موسیقی خوانده می‌شود و هیچ خلاقیتی در کار نیست!
اگر ساعت 3:30 بامداد فرصت خوبی برای شنیدن این برنامه نباشد، که نیست! می‌توانید از طریق سایت یا برنامه ایرانصدا، قند پارسی را دنبال کنید و از فارسی شیرین لذت ببرید.

جستجو
آرشیو تاریخی