رفع آلودگی هوا، تخصص ماست

علیرضا عبدی
طنزپرداز

طبق جدیدترین یافته‌ها و نیافته‌ها، بهترین راهکارهای کنترل آلودگی هوا را باهم مرور می‌کنیم:
یک. حذف برج میلاد در تهران و یا برج‌های بلند در شهرهای دیگر: شاخص آلودگی چشمی و فطری هر انسانی، دیدن بلندترین برج شهر است. یعنی طرف تا از‌ خواب بیدار می‌شود، از پنجره دنبال برج است. اگر دیده نشود، همه‌جا را پر می‌کند که امروز هوا آلوده است‌. با انتقال این‌ برج‌ها به روستاها، می‌توانیم کاهش چشمگیری در آلودگی هوا داشته باشیم و نیز صنعت گردشگری را توسعه ببخشیم.
دو. حذف حمل‌ونقل عمومی: اگر میزان تولید دود اگزوز خودروهای وسایل حمل‌ونقل عمومی را با چشم غیرمسلح (چشم مسلح نمی‌خواهد) ارزیابی کنید، ملاحظه می‌کنید این دود، حاصل کار هفتصدتا پراید از رده خارج است که درون موتورشان جای روغن موتور، قیر است.
سه. داوری درست در فوتبال: با مبارزه علیه ناداوری در فوتبال، تماشاگران دیگر از حمل اگزوز و آتش زدن صندلی‌ها در استادیوم خودداری می‌کنند. این‌گونه هوا پاک می‌ماند.
چهار. تعطیل کردن چندین مرکز غیرمهم: برخی ادارات غیرمهم، عامل اصلی آلودگی هوا هستند: مثلاً مرکز آمار. این مرکز اگر تعطیل شود، دیگر مرکزی نیست که آمار شاخص آلودگی را به مخاطبان برساند. به مردم هم می‌گوییم این دود واقعی نیست، مه است.
پنج. حذف کوه از برنامه‌ی هفتگی: کله‌ی سحر به‌ویژه جمعه صبح‌ها بلند نشوید بروید کوه. کوهنوردی همانا و افزایش میل به کشیدن قلیان همانا. تازه اگر خوابیده باشید، دیگر ماشین روشن نمی‌کنید خودتان را برسانید کوه و کلی آلودگی تولید نمی‌کنید.
شش. مدیریت الگوی مصرف: برای کمک به افزایش تعداد روزهای پاک، از خوردن لوبیا و نخود و فلافل و دیگر غذاهای نفاخ اکیداً خودداری کنید. این مورد، بیش از این توضیح نمی‌خواهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی