آقایی که شما باشی...

به مناسبت ۲۸ آبان‌ماه روز جهانی آقایان

زهره کاظم‌زاده
طنزپرداز

مرد بودن هزینه دارد و مردِ آقا بودن هزینه‌ی بیش‌تر. کلا آقایی کلاس کارش فرق می‌کند. این‌که چه کسی و کدام «آقا» اولین بار به ذهنش رسید که یک روز را به نام آقایان ثبت جهانی کند را نمی‌دانیم اما این‌طور حدس می‌زنیم که آن‌روز اولین روزی بوده که آن «آقا» توانسته توجه خانمش را به خود جلب کند و برای اولین بار آقا خطاب و مفتخر به دریافت لقب «آقا» شود. مرد بودن هنر نیست بلکه مردِ آقا بودن هنر است! اگر شما خود را جزو آن دسته افرادی می‌دانید که در ضمن تلاش فراوان هنوز موفق به کسب نشان آقایی از سوی همسر خود نشده‌اند موارد زیر را  مو‌به‌مو جدی بگیرید!
• معمولا تا شعاع پنج متری تلویزیون، محدوده قلمرو مردِ خانه محسوب می‌شود و اغلب با در دست داشتن کنترل تلویزیون در آن منطقه فرمانروایی می‌کند و موجبات تأملات خاطر خانم خانه را فراهم کرده و در کسب «نشان آقایی» خود وقفه می‌اندازد. در این مواقع باید از خود رندی نشان داده و بگویید: آخ خانم! نمی‌دانی چقدر دلم می‌خواهد با شما این برنامه را ببینیم. یا زمانی‌که هیچ برنامه‌ای دلخواه شما نیست، بگویید: امروز کنترل تلویزیون در اختیار شماست بانوی بزرگ. البته مطمئن نیستیم روی همسر شما چقدر جواب می‌دهد اما امتحانش ضرر ندارد.
• ظرف‌های خانه، موجودات فضایی نیستند که خودشان توی سینک ظرف‌شویی رفته، شسته شوند و سپس در آبچکان قرار بگیرند. گه‌گاهی نزد سینک ظرف‌شویی بروید و ظرف‌ها را با اسکاچ و مایع صفا دهید و  بلند بگویید: خانم گلم چقدر تو خونه زحمت می‌کشه! حواس‌تان باشد یک‌موقع نگویید ظرف‌ها«یت» را شستم که نه‌تنها درجات آقایی که قبلا کسب کرده‌اید تنزل داده می‌شود بلکه رخ‌داد جنگ جهانی سوم در منزل شما نیز قابل پیش‌بینی‌ست.
• بعید است در خانه‌هایی که در آن مردان -خصوصا ایرانی- در حال زندگی مسالمت آمیز با همسر و فرزندان خود هستند، گلوله‌های رنگین در گوشه و کنار خانه تحت عنوان جوراب، زیرشلواری و... یافت نشود! به‌خاطر داشته باشید شما حلزون نیستید که نیازی باشد از خود رد به‌جا بگذارید! این کار شما نه‌تنها شما را «آقا» نمی‌کند بلکه اطمینان داشته باشید همسرتان هرلحظه‌ای که چشمش به ردّ شما می‌افتد با خود می‌گوید: اه،‌ از بچه‌ها بدتر است. خلاصه از ما گفتن بود، مراقب باشید با کارهایتان از سطح «آقایی» به سطح «بچه‌ننه» سقوط نکنید.
• خانم‌ها کلا موجودات حساسی هستند اما روی غذایی که زحمت پخت آن را می‌کشند حساس‌ترند. تعریف را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهید و هیچ‌گاه ایراد نگیرید. حتی اگر روزی خطایی کردید و همسر گل‌تان، زهرمار یا مرگ‌موش برای شما سرو کرد، کماکان از زحمات شبانه‌روزی او جهت گرم نگه‌داشتن کانون خانواده تشکر کنید و با میل و اشتیاق جام زهر را سر بکشید. اگر شانس داشته باشید و تعریف‌تان اثرگذار باشد اجازه نوشیدن زهر را نمی‌دهد وگرنه... چرا اینطوری نگاه می‌کنید؟ نگفتیم آقایی خرج و هزینه دارد؟

جستجو
آرشیو تاریخی