مروری بر فروشگاه کتابِ کتاب بازی

هر کتاب یک بازی طنز

ابراهیم کاظمی مقدم
نویسنده و طنزپرداز

آیا نوجوانتان شما را دچار کمبود موی سر کرده؟ آیا روی تک‌تک سلول‌های عصبی شما پیاده‌روی کرده است؟ آیا می‌خواهید حداقل چند دقیقه در شبانه روز برای خودتان و همسرتان وقت باقی بماند؟
دست نگه دارید! بازی‌های کامپیوتری و موبایلی راه حل مناسبی برای نوجوان شما نیستند! می‌دانم وادار کردن نوجوان به کتاب خواندن مثل وادار کردن یوز ایرانی است به خوردن سالاد شیرازی، اما اگر یک نفر زحمت خوش‌طعم کردن کتاب را برای شما کشیده باشد چه؟ اگر یکسری کتاب مخصوص نوجوان با کلی مسابقه و پویش طنز و جذاب پیدا کردید که نوجوانتان را جذب کتاب‌های مناسب سن خودش کرد چه؟
حتما پیش از این هم در مسابقات کتابخوانی شرکت کرده‌اید. شاید هم برای ترغیب فرزندانتان و نوجوانان دیگر اقدام به برگزاری آن کرده باشید. به شما اطمینان می‌‎دهم این یکی فرق خواهد داشت. چندین مسابقه با زبان طنز و شوخی که هم به معلومات شما اضافه می‌کنند، هم شما را می‌خندانند و در عین حال چالشی هستند و نمی‌شود سرسری از آن ها رد شد.
کافی‌ست وارد سایت «کتاب‌بازی» به آدرس ketabbaazi.ir شوید و یکی از مسابقات کتابخوانی را انتخاب کنید. کتاب‌های نوجوانی که در این بازی‌ها استفاده شده، برای همه سلیقه‌ها چیده شده است. از کتاب‌های نویسنده هری‌پاتر، خانم جی کی رولینگ گرفته تا شاهنامه‌ی فردوسی خودمان. اگر قبلاً کتاب را نخوانده‌اید نگران نباشید. مسابقات کتاب‌بازی طوری طراحی شده که بیشتر تبلیغ کتاب است به زبان طنز. پس حتی اگر کتاب را نخوانده باشید می‌توانید به همراه نوجوانتان در آن شرکت کنید و با کمی هوش و ریاضی جواب درست را بدهید و بعد که با موضوع و مطالب کتاب آشنا شدید کتاب را بخرید. معرکه است، نه؟
برای مثال متن زیر یکی از صفحات بازی «هیولا به توان 10» در سایت کتاب بازی است:
نکته بهداشتی:
هشدار!
ادامه‌ی این راه برای این افراد ممنوع است:
1. کسایی که از خون می‌ترسن
2. بچه‌هایی توی تاریکی شلوارشون رو خیس می‌کنن
3. بچه‌هایی که تو اردوها همون اول دلشون برا مامانشون تنگ می‌شه
4. و کسایی که از خورده شدن خاطره‌ی خوشی ندارن
در انتها باید بگویید «من نمی‌ترسم» و بازی را شروع کنید و با حل معماهای چالش‌برانگیز هوش و ریاضی به قهرمان داستان کمک کنید تا در مقابل هیولای واقعی پیروز شود. پس از پیروزی، شما در قرعه‌کشی روزانه شرکت داده خواهید شد و احتمال دارد برنده خوش‌شانس جایزه‌ی یک میلیون تومانی شوید.
این سایت با تلاش حوزه هنری کودک و نوجوان به‌روز می‌شود. در توضیحات سایت آمده: «کتاب‌بازی بستری برای برگزاری پویش‌های کتابخوانی و داستان‌نویسی، مبتنی بر گیمیفیکیشن است و سعی در کنشگر ساختن مخاطب دارد.»
سایت کتاب‌بازی علاوه بر این مسابقات جذاب، پویش‌های کتاب‌خوانی زیادی را در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کند که زحمت توضیح مسائل پیچیده به نوجوان شما را کم خواهد کرد. برای مثال پویش کتاب‌خوانی «کوفه به روایت تو» و «کتاب‌های چریکی» بار آشنایی نوجوان شما با کربلا و دفاع مقدس را به دوش خواهد کشید. پویش «طوفان به روایت تو» نیز نوجوان شما را با طوفان الأقصی و مسائل غزه آشنا می‌کند. خیالتان راحت، همه این‌ مطالب به صورتی گفته می‌شود که مناسب سن نوجوانتان باشد.

لینک: ketabbaazi.ir

جستجو
آرشیو تاریخی