واکنش گسترده مقامات رسمی جهان به فاجعه «المعمدانی»

از نخستین ساعات حمله ارتش رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه، سیاستمداران، احزاب، گروه‌های حقوق بشری و سازمان‌های جهانی نسبت به این رویداد واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

حوزه مقاومت
در کشورهای حوزه مقاومت وزارت امور خارجه عراق طی بیانیه‌ای بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. دبیرکل عصائب اهل الحق عراق حمله رژیم اسرائیل به بیمارستان المعمدانی غزه را محکوم کرد. شیخ علی الاسدی، رئیس شورای سیاسی نُجَباء نیز در سخنانی تأکید کرد: «آنچه در بیمارستان المعمدانی اتفاق افتاد یک جنایت فجیع خجالت‌آور و به معنای واقعی کلمه یک رذالت است. ما از جمله افرادی نیستیم که تنها به محکومیت اکتفا کنیم. تهاجم در میدان کارزار، شیوه ماست و دشمن پیش از دوست به این مسأله واقف است. سلاح‌های ما بی‌تاب است و زمان چیدن میوه‌هاست؛ چرا که مجاهدان دیگر طاقت از کف داده‌اند. پس جمجمه‌های شما در تیررس ما خواهد بود.»
دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای تأکید کرد: «آنچه نیروهای جنایتکار صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی مرتکب شدند، یکی از فجیع‌ترین جنایات علیه بشریت است. این جنایت وحشیانه تنها ما را به یاد جنایات و کشتارهایی می‌اندازد که رژیم اشغالگر بر پایه آن بنا نهاده شد.» در همین حال در لبنان نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان در واکنش به کشتار بیماران و مجروحان در بیمارستان المعمدانی نوار غزه اظهار داشت: «صدها نفر در بیمارستان المعمدانی غزه در نتیجه اقدام جنایتکارانه «اسرائیل» شهید شده‌اند. اما وجدان جهانی تا چه زمانی در قبال این ظلم سکوت خواهد کرد؟» حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام داشت: «جنایت بیمارستان المعمدانی نقاب از چهره کریه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و همپیمانش واشنگتن برداشت. پیام ما واضح و روشن است، این روزی است که رخدادهای زیادی در پی آن در مسیر مقاومت و انتقام‌گیری از ظالمان خواهد آمد.» انصارالله یمن نیز در واکنشی مشابه تأکید کرد: «اسرائیل تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و تنها با زور و قدرت باید با آن تعامل کرد.»
غرب آسیا و شمال آفریقا
در غرب آسیا و شمال آفریقا، عبدالله دوم پادشاه اردن که قرار بود امروز میزبان جو بایدن باشد، تأکید کرد: «کشتار بیمارستان المعمدانی در غزه جنایتی وحشیانه است که به هیچ وجه نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.»
مصر هم این حمله را به شدت محکوم کرد. در همین حال جامعه الازهر مصر نیز در واکنش به کشتار در بیمارستان المعمدانی اعلام کرد: «امت اسلامی باید تمام توان و ثروت خود و هر آنچه را در اختیار دارد برای دفاع از فلسطین و ملت مظلوم آن که با دشمنی بی‌احساس و جنایتکار و به دور از انسانیت و اخلاق مواجه است، به کار گیرد.»
وزارت خارجه عربستان هم با صدور بیانیه‌ای جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی و همچنین تداوم حملات اشغالگران را به شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست دست از استانداردهای دوگانه بردارد و در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی موضع بگیرد. در ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم در سخنانی اعلام کرد: «بمباران بیمارستانی که کودکان، زنان و افراد بی‌گناه و غیرنظامی در آنجا حضور دارند، تازه‌ترین مثال بر حملات «اسرائیل» است که به دور از هرگونه انسانیت انجام می‌گیرد. همه بشریت را به اتخاذ اقداماتی فوری جهت توقف وحشیگری اسرائیلی‌ها در غزه که تاریخ تاکنون به خود ندیده، فرا می‌خوانیم.» وزارت امور خارجه قطر هم با صدور بیانیه‌ای در واکنش به بمباران بیمارستان المعمدانی اعلام کرد: «بمباران بیمارستان المعمدانی را محکوم کرده و آن را قتل عامی وحشیانه و جنایتی در حق غیر نظامیان می‌دانیم. از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم، به مسئولیت خود عمل کرده و اسرائیل را از ارتکاب جنایات بیشتر در حق غیر نظامیان بازدارند. گسترش حملات اسرائیلی به شمولیت بیمارستان‌ها و مدارس تشدید خطرناک تنش است و عواقب وخیمی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.» ریاست جمهوری الجزایر هم طی بیانیه‌ای بمباران بیمارستان المعمدانی غزه توسط جنگنده‌های اسرائیلی را محکوم کرد. مراکش نیز بمباران این بیمارستان توسط رژیم تروریست صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار حمایت از غیرنظامیان فلسطینی شد.
 اروپا
در همین حال در کشورهای غربی، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز تأکید کرد: «اخباری که از غزه می‌رسد، فاجعه‌بار است، این کشتار فجیع و غیرقابل قبول است.» در فرانسه هم امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت هیچ چیزی نمی‌تواند بمباران بیمارستان یا کشتار غیرنظامیان را توجیه کند.
وزارت خارجه آلمان نیز در واکنش به حمله به بیمارستان المعمدانی در نوار غزه بدون محکوم کردن این جنایت رژیم صهیونیستی گفت که برلین «از گزارش‌ها درباره مرگ صدها نفر شوکه» شده است. وزارت خارجه اسپانیا نیز کشتار غیرنظامیان فلسطینی در حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه را «کشتاری هولناک» خواند و آن را محکوم کرد. رهبر حزب کارگر انگلیس نیز گفت: «صحنه‌های کشته‌شدن صدها نفر در بیمارستان المعمدانی در نوار غزه کاملاً ویران‌کننده هستند و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.» اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز خواستار روشن شدن حقایق در مورد جنایت حمله به بیمارستان المعمدانی در غزه شد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از حمله به بیمارستان الاهلی (المعمدانی) و تلفات بالای آن غمگین شدم. حمله به بیمارستان مملو از کارکنان پزشکی و غیرنظامیان هیچ توجیهی ندارد.»
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به حمله مرگبار رژیم صهیونیستی علیه بیمارستان «المعمدانی» غزه که دست‌کم ۵۰۰ شهید برجای گذاشت، تصریح کرد که عاملان این حادثه هولناک باید پاسخگو باشند.
 واکنش کشورهای آسیایی
در همین حال در روسیه وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: «بمباران بیمارستان المعمدانی در شهر غزه یک جنایت جنگی است.
تشدید نزاع بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی فاجعه‌ای جهانی است.» دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در سخنانی گفت: «حمله وحشتناک به بیمارستان المعمدانی در غزه جنایت جنگی آشکار است. مسئولیت نهایی در رابطه با حمله به این بیمارستان متوجه امریکا است.» پاکستان نیز اعلام کرد: «حمله به بیمارستانی که غیرنظامی ها در آنجا پناه گرفته و تحت مداوای اضطراری بودند، یک اقدام غیرانسانی و غیرقابل دفاع است.»
 سازمان‌های جهانی
در بین سازمان‌های جهانی، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم در یک موضعگیری میانه گفت: «در مقابل کشته شدن صدها غیر نظامی فلسطینی در بمباران بیمارستانی در غزه احساس وحشت می‌کنم.» دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل هم تأکید کرد: «کشتن بیش از 500 نفر در بیمارستان المعمدانی در غزه جنایتی غیر قابل توصیف است.» یونیسف به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان فلسطینی در بیمارستان المعمدانی را محکوم کرد و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد. سازمان جهانی بهداشت بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه را محکوم کرد.
در همین حال شورای جهانی کلیساها خواستار مجازات عاملان جنایت بیمارستان المعمدانی شد و اعلام کرد: «بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی به موجب قوانین بین‌الملل یک جنایت جنگی است.» این شورا طی بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست رژیم صهیونیستی را به خاطر ارتکاب این جنایت و کشتار غیرنظامیان در غزه مجازات
کند. اتحادیه عرب هم از غرب خواست، فوراً فاجعه حمله به غزه را متوقف کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی