هر شب از فکر تو بی‌خوابم

معرفی کتاب «بی‌خوابی» اثر «سارا پین‌برو»

الهام اشرفی
نویسنده

سارا پین‌برو نویسنده انگلیسی متولد 1972، در ایران کمتر شناخته شده است. او بیش از 20 رمان منتشر کرده که در ایران تنها دو اثر از او ترجمه و منتشر شده است:«بی‌خوابی» و «لطفاً از من عکس نگیرید» که هر دو اثر توسط نشر قصه‌باران و با ترجمه خانم پرستو جهان‌بین روانه بازار نشر شده است.
رمان «بی‌خوابی» از جدیدترین آثار او است که در سال 2022 میلادی منتشر شده؛ یک تریلر روانشناختی.

تعریف تریلر
تریلر در ادبیات به داستانی می‌گویند که ماجرایی هیجان‌انگیز داشته باشد. شخصیت داستان تریلر در موقعیت‌های خاص و خطرناک قرار می‌گیرد که رها شدن از آن موقعیت‌ها به‌ راحتی امکان‌پذیر نیست. در داستان‌های تریلر، هیجان و کشمکش بین خیر و شر پایانی ندارد. در هر فصل و هر صفحه شخصیت با بحرانی تازه روبه‌رو می‌شود. در واقع وظیفه تریلر ایجاد هیجان در خواننده است.
 نویسنده با ایجاد ریتمی پرشتاب و تعلیق‌های مکرر معمایی را مطرح می‌کند که بسته به درجه تبحر نویسنده، آن ماجرا و معما تا به آخر داستان خواننده را می‌کشاند یا شاید هم نمی‌کشاند!
حالا اگر کتابی در ژانر تریلر، پیرنگ روانشناختی هم داشته باشد که یعنی نویسنده تعلیق و هیجان ایجاد معما را با مسأله‌ای ذهنی-شخصیتی ترکیب کرده است که این ترکیب بر هیجان و جذابیت قصه می‌افزاید.
چرا خوابت نمی‌بره؟
اِما، یک زن متأهل است، زنی که در ظاهر خانواده خوبی دارد؛ همسر و دو فرزند. وکیل موفقی است که بنا به شغلش درآمد خوب و خانه و زندگی خوبی هم دارد. ماجرای رمان «بی‌خوابی» از دوازده روز مانده به تولد چهل ‌سالگی اِما شروع می‌شود، اما این چهل ‌سالگی مثل چهل ‌سالگی همه آدم‌ها نیست. سال‌ها پیش مادر اِما در شب تولد چهل‌ سالگی‌اش دچار نوعی بیماری روان‌پریشی شده که بروز این بیماری موجب سرگشتگی و آوارگی اِما و خواهرش شده است. اِما در خاطرات تلخ و محو دوران کودکی‌اش به یاد می‌آورد که بیماری مادرش با روزها و شب‌های پشت‌سرهم بی‌خوابی شروع شده بود. حالا اِما در آستانه چهل ‌سالگی دچار بی‌خوابی شده است. روزها و شب‌ها از پی هم می‌گذرند و او خسته از کار و بچه‌داری و سر و کله زدن با دختر نوجوانش و شغل پرچالشش است، اما اِما نمی‌خوابد؛ نه با قرص و نه با هیچ دارو و درمان مشاور روانشناسی‌اش. علاوه بر بی‌خوابی کم‌کم اتفاقاتی می‌افتد، اتفاقاتی از گذشته و نیز از محیط اطرافش و مهم‌تر از همه از سمت خانواده‌اش که هر روز او را بیش از پیش در هاله‌ای از خستگی، ترس و بی‌خوابی فرو می‌برد.
رمان بی‌خوابی در ژانر خودش کتاب موفقی است. کتابی است که شما به‌عنوان خواننده آن را در دست خواهید گرفت و همین‌طور که از زندگی روزمره کناره می‌گیرید، در تعلیق کتاب و بی‌خوابی‌های مکرر اِما و درگیری‌های روانشناختی‌اش غرق می‌شوید. شما با اِما بی‌خواب می‌شوید و دلتان می‌خواهد اِما را از توی کتاب بیرون بکشید و برایش جای خوابی فراهم کنید تا او راحت، آسوده و بی‌استرس بخوابد! و این یعنی نویسنده و البته مترجم ایرانی‌اش در القای این حس موفق عمل کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی