وارث ناگهانی یک ثروت هنگفت

لرد فانتلروی کوچک

ریحانه عارف‌نژاد
خبرنگار

اکثرمان سارا کورو، شاهزاده‌خانم کوچک را می‌شناسیم. دختر قوی و باهوشی که بلد بود چطور با خیال‌بافی، سخت‌ترین شرایط را برای خودش قابل تحمل کند. قصه باغ مخفی را هم کم وبیش می‌دانیم؛ یا به واسطة ترجمه و چاپ کتاب‌هایش توسط ناشران مختلف، یا با تماشای فیلمش در پخش‌های مکرر از تلویزیون. اما به نسبت این دو کتاب، اثر دیگر این نویسنده آمریکایی در ایران کمتر شناخته و خوانده ‌شده است. کتابی که از زمان اولین انتشار (۱۸۸۵ میلادی) تا کنون میلیون‌ها نسخه فروخته، بارها روی صحنة تئاتر رفته و چندین اقتباس سینمایی هم داشته است. هرچند که هیچکدام موفقیت فیلم‌های سارا کورو یا باغ مخفی را نداشتند. نجیب‌زادة کوچک، موفقیتی سریع و زودهنگام داشت. طوری که در همان سال‌های ابتدایی انتشار، تشویق‌ و تحسین‌های فراوانی برای خانم فرانسس هاجسن برنت به ارمغان آورد.
نجیب‌زادة کوچک، داستانی لطیف، مهربانانه و دوست‌داشتنی است. کنت دورینکورت، دارایی‌های فراوانی دارد و حالا که از بخت بد و دست روزگار هیچ پسری برایش نمانده تا وارثش شود، چاره‌ای ندارد جز اینکه تنها نوه‌اش، سدریک را به انگلستان دعوت کند تا زحمات چندساله و ثروت هنگفتش، بعد از او صاحبی داشته باشند. تا اینجا همه‌چیز عالی به نظر می‌رسد. اما مشکلات زیادی در روابط این پدربزرگ و نوه وجود دارد. پسر سوم کنت در زندگی با پدرش اختلاف نظرهای زیادی داشته؛ به آمریکا رفته و بعد هم با زنی از طبقه فرودست اجتماع ازدواج کرده است. سدریک هم حاصل این ازدواج است. برای همین شاید بهتر باشد که عروس کنت دیگر کنار فرزندش نماند و او را تنهایی به پدربزرگش بسپارد.
این داستان، خیلی آشنا و حتی از بعضی جهات پرکلیشه و تکراری به نظر می‌رسد. ماجرای این نجیب‌زاده، گاهی ما را دقیقا یاد کتاب یا انیمة باخانمان و رابطة شکرآب پرین و پدربزرگ ثروتمندش می‌اندازد. اما هاجسن برنت به شیوه‌ای هنرمندانه این روایت آشنا را به داستانی خواندنی و پر فرازوفرود تبدیل کرده است. در این اثر کلاسیک، علی رغم تمام چالش‌ها، آرامش و لطافت خاصی جریان دارد. می‌شود عصرهای داغ تابستانی را در کنار این نجیب‌زادة کوچک سپری کرد. پسرکی که باید با دوری و دلتنگی «عزیزترین» بسازد و آمادة ورود به طبقه اعیان جامعه انگلستان شود. جامعه‌ای که آداب و رسوم خاص خودش را دارد و ممکن است وفق پیدا کردن با آن برای کسی که همیشه کاملا دور از زرق‌وبرق زندگی اشرافی بوده، کار آسانی نباشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی