نوجوانی، بزرگسالی و دوستی

برای کتاب «دخترخاله‌ها»

معصومه فراهانی
خبرنگار

مواجهه من با کتاب دخترخاله‌ها در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ بود، سالی که در نشر خاطره‌انگیز کودکی‌ام یعنی «نشر قدیانی» برای اولین بار کتابفروشی را تجربه کردم.
هر روز صبح‌ می‌رفتیم توی غرفه و گرد و غبار کتاب‌ها را می‌گرفتیم و برای ورود بازدیدکنندگان آماده می‌شدیم، صبح‌ها که ساعت خلوتی نمایشگاه بود فرصت‌های خوبی برای کتاب خواندن پیدا می‌شد. تا در‌های مصلی باز شود و آدم‌ها یکی یکی بیایند توی غرفه، برای خودم بین کتاب‌ها می‌چرخیدم و از این معاشرت خصوصی با این همه کتاب لذت می‌بردم.
دخترخاله‌ها را یکی از همکارانم توی غرفه معرفی کرد، این کتاب روی میز کتاب‌های رئال نزدیک او بود. کتاب کوتاه و خوش‌خوانی به نظر می‌رسید، شروعش کردم و کمتر از یک ساعت خواندمش. آنقدر برایم شیرین و دوست‌داشتنی بود که هر کسی می‌آمد طرفم کتاب را با آب و تاب برایش تعریف می‌کردم. نمی‌دانم من و همکارم توی آن چند روز چند تا کتاب دخترخاله‌ها فروختیم اما مطمئن بودم هر که بخواند دوستش خواهد داشت‌. کتاب دخترخاله‌ها داستان ساده و دلچسبی دارد. دو خواهر با هم در یک خانه زندگی می‌کنند که وسطش با دیوار از هم جدا شده. هر دو یک دختر ۱۳ ساله دارند که بهترین دوستان یکدیگرند. صبح تا ظهر با هم می‌روند مدرسه و عصر تا شب با هم توی حیاط تکالیف‌شان را حل می‌کنند و بازی می‌کنند. تا اینکه یک روز اتفاق ناراحت‌کننده‌ای می‌افتد، خواهرها سر یک سوئیت توی خانه که ارث هردویشان است با هم دعوایشان می‌شود و قهر می‌کنند. قهری که اولین اثرش را روی دوستی دخترخاله‌ها می‌گذارد و برایشان ماجراهای تلخ و شیرینی رقم می‌زند، شاید با آن ماجرا برای اولین‌بار با چالش‌های دنیای بزرگسالی آشنا می‌شوند.
داستان دخترخاله‌ها در عین اینکه ساده است، ذهن مخاطب را درگیر خودش می‌کند، مخاطب خیلی زود خودش را جای یکی از دخترخاله‌ها می‌گذارد و سعی می‌کند برای حل مشکلات پیش رویش راهکار ارائه دهد.
دخترخاله‌ها زبان سالم، یک‌دست و نوجوانانه‌ای دارد و راوی شبیه دخترهای ۱۳ ساله حرف می‌زند، چیزی که در خیلی از کتاب‌های نوجوان تألیفی به خوبی پرداخت نشده‌ است. یکی از خوبی‌های کتاب دخترخاله‌ها این است که هم برای نوجوانانی که تازه کتابخوان‌ شده‌اند مناسب است هم برای نوجوانان کتابخوان حرفه‌ای که دلشان می‌خواهد خودشان را به یک کتاب کوتاه و روان دعوت کنند. اگر مربی یا تسهیلگر کتابخوانی هستید، این کتاب می‌تواند یک انتخاب خوب برای کلاس‌های کتابخوانی باشد، کوتاه است و راحت خوانده می‌شود، همه دوستش دارند و بهانه‌های خوبی برای گفت وگو با نوجوانان دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی