نه به آفریقا

بررسی دلایل بی‌اهمیتی رابطه دیپلماتیک با قاره آفریقا

امین شفیعی
طنزپرداز

چرا سفر دیپلماتیک به آفریقا از قبل شکست خورده است و برای کشور شما هیچ دستاوردی نخواهد داشت؟ شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد. اگر پیش نیامده لازم است تلاش کنید این سؤال را برای خود پیش بیاورید تا ما بتوانیم در این یادداشت به آن پاسخ دهیم.

1. هوا گرم است
در فرهنگ و آداب و سنن ما ایرانی‌ها از دیرباز، ییلاق و قشلاق جایگاه مهمی داشته. ما همواره در ایام گرم سال به مناطق گرمسیر و در ایام سرد به مناطق گرمسیر کوچ کرده‌ایم. حالا وقتی رئیس جمهور مملکت یک کاره وسط تابستان و در پیک مصرف برق به آفریقا سفر می‌کند مشخص است که آداب و سنن ایرانی را نادیده گرفته و این سفر هیچ دستاوردی برای کشور ایران نخواهد داشت.
 
2. به آموزش زبان دنیا کمکی نمی‌کند.
اگر بخواهیم زبان دنیا را از منظر کارشناسی به دو دسته زبان دنیا و دیگر زبان‌ها تقسیم کنیم مشخص است که سفر به قاره آفریقا چقدر مضر خواهد بود! آن هم بعد از دوران افتخارآمیزی که ما رابطه خود را با تمام کشورهایی که زبان غیردنیایی داشتند قطع کرده بودیم. همان‌طور که می‌دانید در قاره آفریقا یکصد زبان زنده وجود دارد که بعضی از آنها مبتنی بر آواها و حرکات بدن می‌باشند! تا آدم بخواهد زبان آنها را یاد بگیرد دیگر وقت کافی برای آموختن زبان دنیا و تشخیص درست تفاوت واژه‌های لغو و تعلیق نخواهد داشت.
 
3. در سلفی بد می‌افتند
اصلاً فرض کنید که در قاره آفریقا منافع زیادی بود و توانستید با استفاده از آن رونق خوبی در اقتصاد کشور ایجاد کنید! خوب بعد از آن باید از رهبران آن کشور‌ها دعوت کنید که به کشور بیایند. آیا رهبران آن کشورها خوش‌عکس‌اند؟ آیا در سلفی تصویرشان خوب می‌افتد؟ خود شما اگر قرار باشد بین سلفی گرفتن با رؤسای جمهور آفریقا و موگرینی یکی را انتخاب کنید کدام را انتخاب می‌کنید؟
 
4. آموزش غلط دیپلماتیک
گاهی در قرارهای دیپلماتیک لازم می‌شود که قاطعیت به خرج داده یه وسیله‌ای را روی میز بکوبید تا طرف مقابل حساب کار را کرده و زیاده خواهی نکند. تردد زیاد به جنگل‌های آفریقا ممکن است باعث شود خدای ناکرده هوس کنید نارگیلی چیزی بکوبید روی میز مذاکره و میز مذاکره از وسط بشکند و دیگر نتوانید به دیپلماسی عقلایی ادامه دهید.

جستجو
آرشیو تاریخی