رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا:

زائـــران اربعیـــن داروهای غیر مجاز همراه نبرند

کامران علمدهی
روزنامه‌نگار

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا از زائران اربعین خواست داروهای غیرمجاز و مخدر همراه نداشته باشند.
به گزارش خبرنگار «ایران»، سردار ایرج کاکاوند در نشست خبری که صبح روز دوشنبه در مقر پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا برگزار شد، با اشاره به موضوع حمل داروهای غیرمجاز و هشدار به زائران اربعین گفت: پلیس کشور عراق با موضوع مواد مخدر و داروهایی که حاوی کدئین هستند سختگیرانه برخورد کرده و در کشور عراق مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. بنابراین از زائران می‌خواهیم تمام جوانب و قوانین را رعایت کنند که شاهد ایجاد مشکلی برای آنها نباشیم. طبق قوانین کشور عراق این داروها غیرمجاز است و همراه داشتن آنها مشمول مجازات می‌شود و کشف این موارد سبب تشکیل پرونده قضایی و جلوگیری از ادامه سفر آنان خواهد شد. همچنین با متخلفان بر حسب قوانین کشورعراق برخورد خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به مراسم حج امسال گفت: بواسطه رعایت زائران و کنترل پلیس مراسم بدون هیچ مشکلی به پایان رسید و گزارشی مبنی بر دستگیری زائران در عربستان نداشتیم.

افزایش 26 درصدی
معتادان در جهان
سردار کاکاوند با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و امنیتی جهان، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است، گفت: برابر گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۸۴ میلیون معتاد در جهان شناسایی شده که این آمار افزایش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس همین گزارش‌ها کشور افغانستان کماکان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده موادمخدر در جهان به شمار می‌رود.

کشفیات در چهار ماهه اول سال‌جاری
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا درباره آمار کشفیات موادمخدر گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال، ۲۰۷ تن انواع موادمخدر توسط پلیس کشف شده است که نسبت به سال گذشته افزایش 2 درصدی داشته‌ایم. تریاک با بیش از ۱۵۶ تن در صدر کشفیات مواد مخدر بوده است.
در طول سال گذشته به بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان به منابع مالی قاچاقچیان ضربه زده شده است. در این ارتباط حدود ۶۰ نفر دستگیر و ۵۲۲ باند مواد مخدر منهدم شده که ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد دستگیری‌ها وانهدام باندها هستیم.
به گفته سردار کاکاوند در بحث ساماندهی معتادان متجاهر با افزایش ٧۵ درصدی و در بحث خرده فروشان با افزایش ٢٠ درصدی دستگیری روبه‌رو بودیم که این در راستای تأکیدات فرمانده فراجا بود.
وی خاطرنشان کرد: تقویت توان عملیاتی یگان‌های مبارزه با مواد مخدر در خشکی و دریا، توسعه و گسترش مرکز سگ‌های موادیاب، شناسایی و انجام عملیات بهنگام توسط عناصر اصلی از دیگر برنامه‌های پلیس در سال‌ جاری است.
کاکاوند به اجرای طرح برخورد با تخلفات عطاری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی عطاری به جرم فروش داروهای غیرمجاز(روانگردان) یا ترک مواد مخدر پلمب شدند. بیش از ۲۴ هزار خبر از سوی مردم مبنی بر شناسایی خرده فروشان مواد مخدر دریافت شده که نتیجه آن کشف ۱۸ تن مواد مخدر شده است.
وی تصریح کرد: امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و امنیتی در سطح‌ جهان موضوع اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است. برابر گزارش‌های بین‌المللی حدود ۲۸۴ میلیون نفر معتاد در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سالگی در دنیا مواد مخدر مصرف کرده‌اند و این آمار در یک دهه اخیر افزایش ۲۶ درصدی داشته است.
وی همچنین در مورد دستگیری باندهای خاص گفت: به تازگی شخصی به هویت مشهور «یوسفوک» در استان فارس و دارای سوابق متعدد در قاچاق مواد مخدر در مرکز کشور شناسایی و دستگیری او در دستور ویژه پلیس قرار گرفت که در رصد اطلاعاتی نیمه دوم تیرماه به همراه باند قاچاق خود دستگیر شد که حدود یک تن مواد مخدر و چندین دستگاه خودرو سنگین از این باند توقیف شد.

جستجو
آرشیو تاریخی