یک مجلس قصه، یک محرم روضه

نگاهی به قصه کربلا نوشته مهدی قزلی

ریحانه عارف‌نژاد 
خبرنگار

در مقدمه کتاب آمده: «گاهی می‌شود اتفاقی آرام‌آرام در زندگی آدمی رخ می‌دهد. اتفاقی که اگر آرام‌آرام رخ نمی‌داد، هیچ کس باورش نمی‌کرد. اتفاقی که همه نگاهش می‌کنند، دوست ندارند واقعیت داشته باشد ولی دارد. چه بسا خود آدم هم دستی در آن داشته باشد. آنچه در عاشورای سال ۶۱ در کربلا اتفاق افتاد هم از این دست است...»
شما را نمی‌دانم. ولی من آداب خاصی برای کتاب ‌خواندن در محرم دارم. سمت هر کتاب ترجمه‌ای نمی‌روم و بیشتر روی آثار تألیفی درباره عاشورا و امام حسین(ع) متمرکز می‌شوم. حیف شور و حال محرم است که بخواهد با هر کتابی بگذرد. این ماه کتاب‌های خودش را می‌طلبد. کتاب‌هایی که شاید بیشتر از شرکت در بعضی مراسم عزاداری، حال ‌و هوای محرم را به خواننده‌شان منتقل می‌کنند. قصه کربلا، یکی از بهترین این کتاب‌هاست. کتابی که هر وقت کسی از من می‌پرسد: محرم چی بخوانم؟ اول از همه پیشنهادش می‌کنم. کتابی خوش‌خوان و خوش‌حس، ویژه ایام عزاداری حضرت اباعبدالله.
آقای نویسنده برای کتابش زحمت زیادی کشیده است. برای آغاز نگارش، مدتی دور از مشغله‌های زندگی روزمره، خودش را در اتاق زیرپله هتلی در مشهد حبس کرده تا بتواند خشت‌های اولیه روایتش را محکم بالا ببرد. حتی برای ناهار و شام هم بیرون نیامده و آن چند روز را با نان و ترشی گذرانده است. نتیجه این تلاش، قصه کربلاست. کتابی در هشت فصل، با روایت‌هایی بسیار کوتاه و نثری روان. از هر زیاده‌گویی و توضیح اضافه‌ای بشدت پرهیز شده و فقط خط اصلی وقایع کربلا دنبال می‌شود. ساده و سرراست و در عین حال بی‌اندازه تکان‌دهنده. به قول خود آقای قزلی، قصه کربلا برای آنهایی است که حوصله توصیفات فراوان را ندارند. همین ساده ‌بودنش هم هست که باعث می‌شود بتوانیم راحت به مخاطب نوجوان توصیه‌اش کنیم.
قصه کربلا در فصل‌هایی متصل و منفصل نوشته شده است: فصل آغاز، فصل فتنه، فصل کوفه، فصل راه، فصل مقصد، فصل واقعه، فصل اسارت و فصل انجام که هر کدام‌شان به قسمتی از ماجرای کربلا می‌پردازند. از زمان ولادت امام حسین(ع) و نام‌گذاری ایشان توسط پیامبر، تا عاشورا و سپس بازگشت امام سجاد(ع) به مدینه.
این کتاب بارها تجدید چاپ شده و در ساختار و ظاهر تغییراتی داشته است. پیش‌تر در قالب مجموعه‌ای 10 ‌جلدی توسط نشر کتاب یوسف منتشر شده بود. مجموعه‌ای که هر جلد از آن به طور مجزا به یک فصل از قصه کربلا می‌پرداخت و کم‌حجم بودن هر جلد مخاطب را بیشتر به خواندن ترغیب می‌کرد. حالا اما انتشارات شهید کاظمی همه داستان را با سر و شکلی تازه، یکجا و در قالب یک کتاب منتشر کرده است.
القصه، می‌شود ساعت‌ها پای قصه کربلا نشست و تب ‌و تاب روزگار غریب واقعه را به قلم مهدی قزلی ورق زد. حتی به گمان من کسی با یک‌بار خواندن این کتاب از آن خسته نمی‌شود. دوست دارید هر سال همزمان با رسیدن ماه محرم، این کتاب را از کتابخانه‌تان بیرون بیاورید و دوباره بخوانید. اگر هم از طرفداران کتاب صوتی هستید یا فرصت کافی برای مطالعه ندارید، می‌توانید از طاقچه به این قصه پرغصه گوش دهید.

جستجو
آرشیو تاریخی