کیست این سرو قدِ تشنه‌لبِ مشک بدوش؟

مانیفست مردانگی

طاهره راهی
خبرنگار

 

صحبت از محرم، عاشورا و کربلا که می‌شود، عباسِ علی و مشک تیرخورده‌ و آن دست‌های بریده، روایتی است برای ورود به گودال قتلگاه و تنهایی حسین. یکی از کتاب‌هایی که با چیره‌دستی به احوالات این معصوم (ع) پرداخته است کتابی است با عنوان «ماه به روایت آه» نوشته «ابوالفضل زرویی نصرآباد» که توسط انتشارات نیستان به چاپ‌های متعددی رسیده است.
نویسنده دراین کتاب، از منظری متفاوت و تاز‌ه‌ زندگی و شخصیت حضرت عباس را بررسی می‌کند. او از شکل و نحوه‌ شهادت حضرت عباس عبور و سعی کرده‌ است با استفاده از مستندات تاریخی، ابعاد دیگر زندگی حضرت را به تصویر بکشد. هدف از نگارش این کتاب بررسی و روایت اتفاقات و حوادث تأثیرگذار زندگی حضرت ابوالفضل بوده که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، اتفاقاتی که با وجود جذابیت، تا به حال به آنها پرداخته نشده است؛ اموری چون خانواده مادری، کودکی، ازدواج، فرزندان و برادران. زرویی همچنین به دانش و معرفت حضرت ابوالفضل و جایگاه ایشان در میان اهل بیت و مسلمانان آن روزگار نیز پرداخته است.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب دست اول بودن اطلاعات تاریخی‌ است که در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. زرویی با مطالعه اسناد تاریخی ابعاد جدیدی از زندگی حضرت عباس را بررسی کرده که تا پیش از آن کمتر درباره‌ آنها صحبت شده بود. نویسنده در نگارش ابعاد مختلف زندگی حضرت از شیوه‌ جدیدی استفاده کرده و با بهره گرفتن از چندین راوی که هرکدام بخشی از وجوه زندگی حضرت عباس (ع) را روایت می‌کنند، کتاب را نوشته است. از دیگر جذابیت‌های کتاب، بیان زمان وقایع به تاریخ شمسی است.
نویسنده در کتاب «ماه به روایت آه» دوازده روایت را ضمن ایجاز و پرهیز از زیاده‌گویی، متنی خواندنی، جذاب و مستند را به تصویر کشیده است. روایت راویان در کتاب، سیر داستانی پیوسته‌ای ندارند، اما هرکدام بخشی از جنبه‌های شخصیتی حضرت را معرفی می‌کنند که در نهایت تمام بخش‌ها در کنار هم تصویری جامع از ماه بنی‌هاشم را به مخاطب عرضه می‌کنند.
زرویی با نثری شیرین، زاویه جدیدی از زندگی بهترین عموی دنیا، حضرت عباس را روایت کرده است؛ روایت همسر را که می‌خوانیم، سراسر اشتیاق است که احساس می‌کنیم، در زبان زینب کبری این بغض است که فشار می‌آورد و به هنگام خواندن روایت عبیدالله ‌بن‌ عباس، تشنه دانستن می‌شویم.

جستجو
آرشیو تاریخی