جست وجو در جهان روضه­‌های ذهنی

روضه‌­هایی که از بطن زندگی می‌آیند

زهرا بزرگ زاده
 روانشناس کودک
 


به موازات اتفاقی که درتاریخ افتاده و همچنان می‌افتد و درهمان لحظاتی که روایت آن در مکان و زمانی به نام روضه بازخوانی می‌شود، در ذهن و جان ما نیز لحظه به لحظه واقعه، رقم می‌خورد. درک ما از روضه همان تداوم روضه در ماست. این جاست که روایت این واقعه‌ ذهنی نیز اهمیت می‌یابد. این روایت ارزشمند و دل‌نشین را که با خواندنش بارقه‌های نور به زوایای تاریک از ذهن می‌تابد، می‌توان در مجموعه جستارهای روایی «روضه‌هایی که زندگی می‌کنیم» از نشر اطراف یافت.
 اولین بار که به سراغ یکی از کتاب‌های این مجموعه رفتم انتظار داشتم با روضه محض روبه‌رو باشم. خودم را برای عزاداری‌ مکتوب آماده کرده بودم اما وقتی اولین روایت را خواندم فهمیدم با تجربه‌ زیسته‌ روضه طرفم. تعریف ما از روضه دیگر به کتاب لهوف و ... یا مداحی و هیأت یا هر نوع عزاداری محدود نمی‌شود. روضه می‌تواند ذکر مصیبت ذاکر اهل بیتی باشد که با هندزفری گوشه‌ خانه مان گوش دهیم و اشک بریزیم، یا ممکن است مراسم خانگی کوچکی با دو سه نفر مستمع و یک روضه‌خوان باشد یا می‌تواند یک رسم و نذر چندین ساله با چای و شله زرد و غذای نذری در حیاط بزرگ خانه‌ پدری باشد که بعد از فوتشان هم هنوز چراغش را روشن نگه داشته‌اند. در«روضه‌هایی که زندگی می‌کنیم» با این دست روایات مواجهید. بعضی‌هایشان غمگین و برخی مفرح‌اند. برخی تجربه‌ برگزاری روضه و بعضی تجربه شرکت در روضه است. در بعضی از آنها، که به زعم من دل‌چسب‌تراند، نویسنده ذهن و دلش را روی کاغذ ریخته و تو دقیقاً حین آنکه دارد روضه‌ای می‌شنود، در ذهنش حاضر می‌شدی و آن جاست که خودت را هم می‌یابی و بین روایت‌ها، روایت خودت را هم پیدا می‌کنی‌.
 این مجموعه، پنج کتاب دارد: رستخیز، کاشوب، زان تشنگان، رهیده و مهمان‌گاه که تازه منتشر شده است. شما می‌توانید هر زمان که پای کتاب نشستید، یک روایت را بخوانید و بلند شوید، داستان متصلی ندارند. همچنین می‌توانید انتخاب کنید روایت کدام نویسنده را بخوانید. بعضی‌ از نویسنده‌های این جستارهای روایی صفحه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دارند و می‌توانید پیش از خواندن، آن‌ها را بشناسید تا روایتشان برایتان خودمانی‌تر شود. به قصد روضه و به جای عزاداری پای کتاب ننشینید. هدف و روند کتاب‌ها این خواسته‌تان را برآورده نمی‌کند، هر‌چند شاید برخی روایت‌ها شما را منقلب کرده و تغییر دهد. نشر اطراف برای هدیه دادن کتاب‌ها نیز بسته‌های جالبی دارد و هدیه دادن این مجموعه در آستانه‌ محرم امسال خالی از لطف نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی