گردنه‌ای که در عبور از آن حیران می‌شوید

با بازگشایی تونل دوم حیران در محور مواصلاتی استان‌های گیلان و اردبیل، عبور و مرور در این محور پرتردد در شمال‌غرب کشور تسهیل می‌شود

گردنه کوهستانی حیران آستارا محور ارتباطی مهم استان‌های گیلان و اردبیل از مسیرهای پرتردد شمال‌غرب کشور است که مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای دارد.
روستای گردشگرپذیر حیران در ۳۰ کیلومتری آستارا در فصل‌های مختلف سال همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. این روستا از یک سو به جنگل‌های انبوه و از سوی دیگر به رودخانه مرزی آستاراچای در مرز استان گیلان و جمهوری آذربایجان منتهی می‌شود. شوق تماشای گردنه حیران زیبا باعث شده با ایجاد تله‌کابین توسط بخش خصوصی، گردشگران از فراز آسمان و در فصول مختلف سال بویژه بهار، تابستان و پاییز به این معجزه طبیعی نگاه کنند. هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی در مسیر گردنه حیران فعالیت دارند و طعم تمشک‌های آبدار و عسل ناب و شیر‌بلال‌هایی که بر دستان نوجوانان روستاهای مسیر گردنه کوهستانی حیران به سرنشینان خودروهای عبوری تعارف می‌شود به همراه نوشیدن چای در طبیعت، زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند.
ترافیک در گردنه حیران
ترافیک وسایل نقلیه جاده حیران که در حال حاضر در مرحله طرح ملی آسفالت و لکه‌گیری قرار دارد، به علت گردشگرپذیر بودن شهرهای آستارا و اردبیل، در فصل‌های بهار و تابستان به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و مسیر فوق به‌دلیل کم‌عرض بودن و حجم بالای تردد خودروها همواره تصادفات ناگواری را شاهد است و متأسفانه برخی از سوانح جاده‌ای آن به جرح و فوت رانندگان و مسافران منجر می‌شود. حیران و تونل آن در مواقعی که مسافران و گردشگران زیادی از استان‌های همجوار آن تردد می‌کنند، دچار گره‌های ترافیکی طولانی‌مدت و خسته‌کننده می‌شود. کارشناسان پلیس راه ترافیک گردنه حیران و تونل آن را بیشتر مربوط به روزهای تعطیل می‌دانند و طبق رصد آنها، مسافران زیادی از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان در فصل‌های بهار و تابستان از تونل گردنه حیران به مقصد شهرهای مختلف ساحلی استان سرسبز گیلان عبور می‌کنند.
توسعه زیرساخت‌های گردشگری در حیران
فرماندار آستارا در این باره در گفت وگو با ایسنا اظهارداشت: آستارا یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی استان گیلان به شمار می‌آید که برای توسعه و گسترش صنعت گردشگری از توانایی‌های قابل توجهی برخوردار است. عنایت رضایی‌پور تصریح کرد: گردنه حیران از جاذبه‌های بکر شهرستان مرزی آستارا و استان گیلان است و زیرساخت‌های گردشگری آن با مشارکت دولت و بخش خصوصی تکمیل می‌شود. دولت برای توسعه زیرساخت‌های آب، برق و گاز در منطقه حیران شهرستان مرزی آستارا اقدامات خوبی انجام داده و به رونق گردشگری کمک کرده است.
احداث تونل دوم حیران با هدف کاهش بار ترافیکی
مطابق اعلام استانداری اردبیل مطالعات احداث تونل دوم حیران به طول ۶۵۰ متر و با ورودی‌ها و خروجی‌ها به طول 2 هزار و ۲۰۰ متر که از سوی مسئولان و دستگاه‌های متولی در این استان از سال ۹۷ آغاز شده بود، از سال ۹۹ مراحل اجرایی آن با هدف کاهش بار ترافیکی از ۳۰ کیلومتری خروجی شهر اردبیل و ۱۲ کیلومتری شهر نمین به سمت آستارا آغاز شده و در حال انجام است. در مقطعی از عملیات اجرایی پروژه، به علت ریزش کوه در مدخل تونل مشکلاتی به وجود آمد اما با تمهیدات اندیشیده شده برطرف و مسیر کار پیمانکار به طور کامل باز شد و عملیات اجرایی بدون وقفه و به سرعت از سمت استان‌های گیلان و اردبیل ادامه دارد. در ماه‌های گذشته عملیات اجرایی احداث تونل دوم حیران توسط استان اردبیل شتاب گرفته و حفاری تونل روند مطلوبی دارد. امید می‌رود هرچه زودتر با تکمیل و بازگشایی تونل دوم حیران در محور مواصلاتی و مهم استان‌های گیلان و اردبیل، تردد در این محور پرتردد و اقتصادی شمال‌غرب کشور تسهیل شود و گامی بلند برای مانع زدایی در مسیر توسعه و عمران منطقه زیبای حیران و تردد راحت و ایمن گردشگران با خودروهای شخصی و به دور از ترافیک‌های طولانی پایان هفته برداشته شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی