وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید برنج مازاد شمال از کشاورزان

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با مدیران اتحادیه‌ها و تشکل‌های ملی کشاورزی گفت: طبق یک مصوبه، شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج مازاد شمال را خریداری می‌کند.
به گزارش تسنیم، محمدعلی نیکبخت افزود: 2.5 همت (2 هزار و 500 میلیارد تومان) برای خرید برنج مازاد شمال توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران مصوب شده است.
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، تصریح کرد: در اکثر کشورهای توسعه‌ یافته و درحال توسعه، ۹۸ درصد محصولات کشاورزی پس از برداشت، فرآوری و بسته‌بندی می‌شود. این در حالی است که این میزان در کشور ما ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می‌شود، بنابراین نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب، از عوامل ضایعات زیاد و هدررفت بیش از استاندارد محصولات کشاورزی کشور است.
به گفته نیکبخت، کاستی در سیاست‌های بازرگانی، نبود صنایع تبدیلی و به دنبال آن ضایعات محصولات، دلیل اصلی کاهش ارزش افزوده و انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی است.
 وزیر جهاد کشاورزی افزود: به عنوان مثال در صورت حمایت از کشت کلزا و افزایش سطح زیر کشت به ۵۰۰ هزار هکتار، ۳۰ درصد روغن مورد نیاز کشور تأمین می‌شود و انقلاب بزرگی در صرفه‌جویی ارزی و استقلال غذایی کشور اتفاق می‌افتد.
نیکبخت گفت: در وزارت جهاد کشاورزی، مرکز مکانیزاسیون متولی توسعه صنایع تبدیلی است و باید به این مهم توجه ویژه‌ای شود. وی با تأکید بر تولید تقاضامحور گفت: تولید محصولات با کشت قراردادی از تولید مازاد جلوگیری خواهد کرد، همچنین کالا براساس مشخصات در اختیار صنایع قرار خواهد گرفت. خرید توافقی هم یکی از راهکارهای حمایت از بخش تولید است که در این زمینه تلاش‌هایی انجام شده است. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ هزار تن وش پنبه خرید توافقی شده است که این موضوع به پنبه‌کاران کمک شایان توجهی کرده است.
 
تولید ۱۳۰میلیون تن
محصول کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور گفت: از این میزان تولید،۹۰ میلیون تن یعنی معادل ۷۰ درصد از کل تولید، متعلق به حوزه زراعت است.
نیکبخت افزود: وجود گندم، جو، شکر، برنج، پنبه، علوفه و دانه‌های روغنی در سبد زراعت نشان از اهمیت راهبردی این معاونت دارد و گره‌گشایی از مشکلات معاونت زراعت در واقع کمک به نیازهای اساسی کشور در تأمین امنیت غذایی است.
وزیر جهاد کشاورزی حمایت از تولید و توسعه کشاورزی را ضروری دانست و اظهار داشت: شورای قیمت‌گذاری و تصمیمات آن از عناصر تأثیرگذار بر مسائل توسعه است، این شورا باید از انفعال خارج شود و از قدرت قانونی برای ترمیم سیاست‌های قیمتی و تجاری بهره‌ برد به تعبیر دیگر بازرگانی باید تابع سیاست‌های توسعه تولید باشد و از اتخاذ مواضع تقابلی پرهیز شود.
 
نقش تشکل‌ها در بخش کشاورزی پررنگ‌تر می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اعتقاد قلبی به تشکل‌ها دارم و معتقدم که موفقیت دولت و وزارت جهاد کشاورزی در گرو ارتباط نزدیک با تشکل‌هاست. تمام تصدی‌های مربوط به وزارتخانه باید به تشکل‌ها واگذار شود و نقش وزارت جهاد کشاورزی تنها سیاستگذاری و نظارت بر امور باشد. همچنین باید همراه با مسئولیت، اختیارات لازم و ابزار کار هم به تشکل‌ها داده شود. وی با بیان اینکه تشکل‌ها باید مطالبه‌گر باشند، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیگیر واگذاری تصدی‌ها خواهد بود اما باید گام به گام پیش برویم.
جستجو
آرشیو تاریخی