در روز ازدواج از چه کسانی تشکر کنیم؟

فرزانه صنیعی
طنزپرداز

همان‌طور که احتمالاً مطلع نیستید دو روز پیش سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بود که در تقویم روز ازدواج نامگذاری شده است. می‌گوییم مطلع نیستید چون شما یا مجردید یا متأهل و از این دو حال خارج نیست. اگر مجرد باشید که این مناسبت به شما ربطی ندارد، اگر هم متأهل باشید ترجیح می‌دهید کلاً هر چی مناسبت است فراموش کنید که مجبور نباشید کادو بدهید.
به هر حال این مناسبت فرخنده بهانه‌ای است تا از عوامل زیر که طی سال‌ها به رشد و ارتقای فرهنگ ازدواج و خانواده در کشورمان کمک شایانی کرده‌اند یاد کنیم و از آنها تقدیر به عمل آوریم:
 

اعلیحضرت فقید) از جمله‌ گشایش‌ها و پیشرفت‌های زمان آن مرحوم یکی هم آسانی بیش از اندازه ازدواج بود. الان را نگاه نکنید که ازدواج سخت شده و یک بارش هم در عمر هرکس به زور دست می‌دهد. آن زمان اعلیحضرت و خواهر و برادرهایش هر کدام قشنگ سه چهار مرتبه ازدواج کردند و جدا شدند و دوباره از اول. الان رؤیای شاعرها این است که خیلی شانس بیاورند تهش فقط بتوانند برادران زنشان را عوض کنند، غافل از اینکه زمان اعلیحضرت، ایشان و سایر شاهدخت و شاهپورها هر چند سال یک بار خود زن/شوهرشان را به همراه کل فک و فامیلش عوض می‌کردند و یک سری جدیدش را سفارش می‌دادند. تازه ازدواج آسان فقط برای آدم‌ها نبود که هر قسمت از کشور که سن ازدواجش می‌رسید مثل بحرین فی‌الفور شوهرش می‌دادند. متأسفانه ایشان زود رفت و الان یک سری جزیره و استان ترشیده روی دست ما مانده است که هیچ‌کس نمی‌آید بگیردشان.
 

بعضی سلبریتی‌ها) همه می‌دانند که الان زحمت اقلاً نصف آمار ازدواج کشور بر دوش یک عده سلبریتی‌هاست که ناچارند جور بقیه ازدواج‌نکن‌ها را بکشند و یک تنه، دو سه بار ازدواج کنند. حالا این خودش هیچی. توی هر مناسبتی هم باید بیایند توی تلویزیون و به بقیه درس زندگی بدهند. طرف در سنی که بقیه آدم‌ها نوه‌شان را به پارک می‌برند برای بار n‌ام ازدواج کرده و تصادفاً ازدواجش تا آخر سال پایدار مانده، به تلویزیون می‌آید تا از رمز و راز خوشبختی و دوام زندگی مشترک برای عوام‌الناس بگوید. واقعاً ممنون.
 

سیندرلا) این دختر با آن فرشته مهربان خیرندیده‌اش به چندین نسل از دختران یاد دادند که مهم نیست اگر در خانه پدرت نان خشک هم به سختی گیر می‌آوردی که بخوری، وقتی ازدواج کردی برای عروسی به کمتر از کالسکه طلایی و اسب سفید و لباس جواهردوزی و کفش بلوری قانع نشو. خانواده داماد چشمشان کور، عروس گرفته‌اند، کلفت که نیاورده‌اند.
 

سریال‌های تلویزیون) این سریال‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی ازدواج خودشان به تنهایی تلویزیون را به دانشگاه تبدیل کرده‌اند، البته دانشگاه علمی‌کاربردی بدون آزمون واحد زورآباد سفلی. در این سریال‌ها ما با اصول مهم ازدواج آشنا می‌شویم، از جمله اینکه خواستگار را با اسم کوچک صدا بزنیم و در ازدواج با کسی که خانواده‌مان با او مخالف است اهتمام ورزیم.
 

کارخانجات تولید تخم‌مرغ‌آب‌پزکن برقی، اسپرسوساز و سیب‌زمینی‌پوست‌کن تمام اتوماتیک) تولید مهم‌ترین، حیاتی‌ترین، ضروری‌ترین، واجب‌ترین و بنیادی‌ترین اقلام جهیزیه ایرانی به عهده این واحدهای تولیدی است؛ یعنی اگر نبودند خدا می‌داند چه زندگی‌ها که از هم نپاشیده بود، چه آبروها که جلوی قوم شوهر بر باد نرفته بود، چه زوج‌های جوانی اول زندگی کارشان لنگ نمانده بود و اصلاً یک وضعی.
 

مادرشوهر اوشین) اوشین را همه می‌شناسند اما نقش بی‌بدیل و فداکارانه مادرشوهرش متأسفانه در طول تاریخ مغفول مانده است. این زن فداکار و ازخودگذشته فحش‌های میلیون‌ها بیننده سریال در کشورهای مختلف را به جان خرید و در عوض باعث شد نوعروسان بسیاری متوجه شوند که مادرشوهرشان هر چقدر بدجنس و دوبهم‌زن باشد، از او بدتری هم وجود دارد و باید خدا را شکر کنند و دل به زندگی بدهند.

جستجو
آرشیو تاریخی