با تصویب شورای پول و اعتبار

وام ساخت مسکن 800 میلیون تومان شد

وزیر راه و شهرسازی از افزایش سقف میزان تسهیلات مسکن برای سازندگانی که واحدهای مسکونی را به‌شکل صنعتی و با بهره‌مندی از روش‌های دانش‌بنیان می‌سازند، خبر داد.
 به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت:‌ با تصویب شورای پول و اعتبار، میزان تسهیلات ساخت مسکن به‌صورت صنعتی و دانش‌بنیان 35 درصد افزایش پیدا کرد‌. یکی از رویکردهای دولت سیزدهم در تولید مسکن، استفاده از تکنیک‌های صنعتی‌سازی و بهره‌مندی از روش‌های گروه‌های دانش‌بنیان در تولید با کیفیت‌تر و سریع‌تر است و این افزایش مبلغ وام هم به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است.
پیش از این برای 12 شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، 600 میلیون تومان به‌ازای هر واحد بود، با توجه به افزایش 35درصدی سقف تسهیلات، به این ترتیب برای 12 شهر ذکرشده، مبلغ وام به 810 میلیون تومان افزایش می‌یابد. به سازندگان غیرحرفه‌ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند هم 550 میلیون تومان تسهیلات به‌ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود.

نرخ سود ۲۳ درصد،
اقساط ماهانه ۱۲ میلیون تومان
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با تصویب شورای پول و اعتبار، وام ساخت مسکن در شهرهای کوچک هم معادل کلانشهرها ۵۰۰ میلیون تومان شد، گفت: وام ساخت مسکن به روش صنعتی‌سازی به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.
اسماعیل حسین زهی درباره جزئیات این تسهیلات اظهار کرد: نرخ سود این تسهیلات معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۲۳ درصد تعیین شده است. نرخ سود تسهیلات بانکی در سال‌های گذشته ۱۸درصد بود که اخیراً با تصمیم شورای پول و اعتبار به ۲۳ درصد افزایش یافته است. وی رقم اقساط بازپرداختی این تسهیلات را ماهانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان دانست و اظهار کرد: شرط اعطای وام ۸۰۰ میلیون تومانی، ساخت مسکن به صورت صنعتی‌سازی بوده و برای سایر واحدهای مسکونی، این تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
به گفته نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس پیش از این، تسهیلات ساخت مسکن برای شهرهای کوچک ۳۰۰ میلیون تومان بود که در نشست با اعضای شورای پول و اعتبار، آنها را توجیه کردیم هزینه خرید مصالح ساختمانی در شهرهای کوچک تفاوتی با کلانشهرها ندارد لذا با افزایش سقف وام ساخت مسکن در شهرهای کوچک از ۳۰۰میلیون به ۵۰۰ میلیون تومان موافقت شد.
وی با تأکید بر اینکه برخی بانک‌ها در اعطای تسهیلات نهضت ملی مسکن همکاری نکرده‌اند، گفت: قرار شد بانک مرکزی به این بانک‌ها تذکر جدی بدهد. نماینده مردم خاش در مجلس یادآور شد: تسهیلات مذکور صرفاً برای ساخت مسکن ذیل نهضت ملی مسکن اعطا می‌شود ولی برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی هم این تسهیلات تشویقی قابل دریافت است. شهرداری‌ها هم عوارض صدور پروانه در بافت فرسوده را با ۵۰ درصد تخفیف از متقاضیان دریافت می‌کنند تا بتوان در مدت کوتاه‌تری بحران مسکن را در کشور حل کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی