وزیر راه و شهرسازی در مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ عنوان کرد

«ایران‌ راه» گامی برای تأمین حداکثری منافع اقتصادی کشورهای همسایه

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ که اواخر هفته گذشته برگزار شد، با معاون اول نخست‌وزیر روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد که در این دیدار شتاب‌بخشی به ساخت راه‌آهن رشت-آستارا به عنوان حلقه‌مفقوده خط ریلی بخش غربی کریدور شمال–جنوب از محورهای آن بود.
به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش در این دیدار با تأکید بر اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب برای کشورهای عضو تأکید کرد: ایران تعهد تملک اراضی را دارد که این امر در حال انجام است و اهتمام جدی بر اجرای این طرح دارد.
وی افزود: رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور ایران پیگیر این موضوع هستند و جمهوری اسلامی ایران به این کریدور به عنوان یک ابر پروژه توجه دارد.
اجرای تفاهمنامه‌های دوجانبه، شتاب‌بخشی اقدامات اجرایی برای ساخت قطعه خط‌آهن رشت-آستارا در مسیر گذرگاه بین قاره‌ای شمال-جنوب و تکمیل زنجیره صنعت حمل و نقل دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی از دیگر محورهای این دیدار بود.
به گفته کارشناسان، مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن‌پترزبورگ روسیه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره‌گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد.

ابتکار «ایران راه»
بذرپاش در نشست تخصصی گذرگاه ریلی شمال-جنوب، طرح «ایران‌ راه» را گامی در جهت تأمین حداکثری منافع اقتصادی کشورهای همسایه عنوان و ضمن طرح پیشنهادهایی، بر سرمایه‌گذاری در طرح‌های حوزه حمل و نقل ایران تأکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابتکار «ایران‌راه» در فضای مجازی هم نوشت: ایران و روسیه به‌عنوان ۲ رکن اساسی کریدور شمال-جنوب همکاری‌های ۲جانبه را در دستور کار قرار داده‌اند.
به گزارش تسنیم، مهرداد بذرپاش نوشت: ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه‌حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذی‌نفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش‌آفرینی خواهد کرد.

راه‌اندازی هر چه سریع‌تر شرکت کشتیرانی مشترک
از دیگر موارد مطرح شده در این سفر می‌توان به پیشنهاد تأسیس شرکت مشترک کشتیرانی و هوایی ایران و روسیه اشاره کرد به‌طوری که جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی با دستیار رئیس‌جمهور روسیه و سه تن از استانداران این کشور، با پیگیری طرح راه‌اندازی شرکت کشتیرانی مشترک، گسترش تجارت و ترانزیت میان دو کشور، ارتباط ریلی روزانه در مرز قزاقستان و پیشنهاد ایجاد هاب رودخانه‌ای در سه بندر روسیه همراه بود.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به اهمیت اجرایی کردن ظرفیت‌های موجود روسیه برای راه‌اندازی هر چه سریعتر شرکت کشتیرانی مشترک تأکید کرد.
بذرپاش همچنین پیشنهاد همکاری فنی شرکت‌های ایرانی برای لایروبی رود ولگا و همکاری‌های هوایی بین هواپیمایی کشوری و شرکت‌های روسی را مطرح کرد و در بخش دیگری از سخنان خود تکمیل کریدورها و افزایش حجم تبادلات میان ایران و روسیه را عنوان و بر اجرایی شدن آنها تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی