سلیقه ایرانی‌ها در تولید محتوای اینترنتی چیست؟

ایرانی‌ها با وجود تمامی ‌مشکلات زیرساختی از کاربران جدی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. پایش محتواهای اینترنتی نکات قابل توجهی را عیان ساخته است.
براساس گزارش دیتاک که شرکتی دانش‌بنیان و فعال در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل کلان دیتا است، 54 درصد از جمعیت کشور در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. 75 درصد از کاربران ایرانی اینترنت از طریق گوشی همراه خود به اینترنت متصل می‌شوند و 86 درصد از کاربران اینترنت در ایران به اینترنت 3G و بالاتر دسترسی دارند.
 در سال 1401 تعداد کاربران در تلگرام بین 58 تا 61 میلیون نفر متغیر بوده است. در اینستاگرام نیز تعداد کاربران حول ارقامی ‌مابین 42 و 46 میلیون نفر متغیر بوده و در توئیتر نیز تعداد کاربران از سه تا چهار میلیون نفر محاسبه شده است.یکی از دلایل این تغییر، فیلترینگ است.
این تعداد براساس حساب‌های کاربری ایجاد شده توسط ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی محاسبه شده و ممکن است هر کاربر ایرانی در یک یا چند شبکه اجتماعی، یک یا چند حساب کاربری داشته باشد.اما این آمارها گویای کدام واقعیت است؟

تصویر محوری در تلگرام بیش از اینستاگرام
در سال گذشته با میانگین 22 پست در ثانیه، ایرانی‌ها 690 میلیون پست را در 530 هزار کانال فعال در تلگرام ثبت کرده‌اند. براساس یافته‌های دیتاک، یکی از بسترهای مهم برای تشخیص میزان درگیری افکار عمومی‌ در یک موضوع خاص، بستر تلگرام است.
در مقابل 450 میلیون پست از 6 میلیون منبع پابلیک در اینستاگرام به ثبت رسیده است که گویای 14 پست در ثانیه است.کاربران ایرانی در هر ثانیه 25 هزار پست را در اینستاگرام می‌بینند و یک درصد پس از مشاهده یک پست آن را لایک می‌کنند.
در توئیتر نیز 7.35 میلیارد توئیت از 9.1 میلیون کاربر به ثبت رسیده که گویای میانگین 233 توئیت در ثانیه است. از این میزان 5 درصد توئیت و 95 درصد ریتوئیت را شامل می‌شود.
نکته قابل توجه این است که برخلاف تصور عمومی‌53 درصد محتواهای تولیدی در تلگرام تصویر است و این رقم در اینستاگرام به 40 درصد می‌رسد که گویای تصویرمحورتر بودن تلگرام نسبت به اینستاگرام است. محتوای قالب در توئیتر نیز با 85.9 درصد شامل متن است.در تلگرام کمترین میزان قالب انتشار مطلب به لینک و ویدیو اختصاص دارد. همچنین در اینستاگرام قالب ویدیو کمترین میزان استفاده را داشته است و در توئیتر نیز گیف و ویدیو کمترین استفاده را دارد.

توئیتر در رتبه نخست تولید محتوای سیاسی
یافته‌های این پیمایش نشان می‌دهد 68 درصد از تولیدات در تلگرام به سرگرمی‌ و روزمرگی مرتبط است و کمترین محتواهای تولیدی با 2 درصد مربوط به سیاسی و با یک درصد مربوط به علمی‌ و آموزشی است.
اما در مقابل 65 درصد از محتواهای تولیدی در توئیتر در حوزه سیاست بوده و کمترین مقادیر با 2 درصد به مالی و اقتصادی و یک درصد به حوزه سرگرمی ‌و روزمرگی مرتبط است.
همچنین اینستاگرام 32 درصد از تولیدات محتوای خود را که رتبه نخست است  به هنر و رسانه اختصاص داده و کمترین میزان مالی و اقتصادی و مسائل بین‌الملل که هر کدام 4 درصد و علمی‌ و آموزشی به میزان یک درصد را شامل می‌شود.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی