در گفت‌و‌گو با «ایران جمعه» مطرح شد؛

تحقق فراگیری مالی با دسترسی آسان به خدمات دیجیتالی بانک‌ها

در وضعیتی که بانکداری سنتی تغییر رویه داده و به سمت دیجیتالی شدن گام برمی‌دارد، همچنان موانعی در تحقق این مهم از سوی کارشناسان مطرح می‌شود.
شروع تغییرات در بانکداری سنتی از بانکداری الکترونیکی آغاز شد. برخی خدمات به صورت الکترونیک ارائه می‌شد و البته دریافت و بهره‌مندی از آن به واسطه سواد و توان علمی ‌کاربر گرفته تا دسترسی به زیرساخت‌ها با موانعی همراه بود. اما پیشرفت بانکداری به این بسنده نکرده است و با افزایش کانال‌های دیجیتالی و متمرکز کردن سیستم‌های بانکداری و توسعه محصولات دیجیتالی مثل کیف پول به سمت ایجاد تجربه متمایز برای مشتری رفت. در نسل فعلی که بانک‌ها در مرحله تحول دیجیتالی هستند، تمرکز بر مشتریان و راهکارهای شخصی‌سازی‌شده، امکان تحلیل‌های پیشگویانه در سطح یک مشتری با استفاده از بیگ‌دیتا و هوش مصنوعی، فرا رفتن از ارائه خدمات مالی به دستیار مالی‌بودن و اتکا به اکوسیستم‌های دیجیتالی را
شامل می‌شود. بانکداری دیجیتالی، تغییر در رویکرد بانکداری سنتی با هدف تغییر سبک زندگی است. این مسیر و گذار، تغییر در تفکرات و فرایندها را به همراه دارد. در این شیوه ارائه خدمات بیشتر مشتری‌محور است تا محصول‌محور. برای تحقق این هدف، تحلیل داده‌ها، استفاده از هوش مصنوعی، همکاری و مشارکت با کسب‌وکارها همه کمک‌کننده است. فضای رقابت نیز بر پایه همکاری و مشارکت کسب‌وکارها، بانک‌ها و در اختیار قرار دادن سرویس‌ها و داده‌هایی است که برای خلق ارزش به‌ کار گرفته می‌شود.
در اغلب موارد، بانکداری دیجیتالی با بانکداری الکترونیکی مترادف و هم‌راستا در نظر گرفته می‌شود.
در بانکداری دیجیتالی نقطه تماس مشتری با بانک جابه‌جا می‌شود. در این شیوه از ابتدای مسیر، بانک همراه مشتری است بنابراین، هدف در اینجا دستیار مالی شدن برای مشتری است. از لحظه‌ای که مشتری تصمیم به انجام کاری بگیرد که در نهایت به تراکنش مالی برسد، همراه مشتری است و به او در تصمیم‌سازی کمک می‌کند. به منظور بررسی وضعیت بانکداری دیجیتال، نحوه ورود بانک‌ها به این عرصه و برخی پلتفرم‌های نوظهور، پای صحبت‌های یکی از جوانان مبتکر نشستیم. نشار ملکیان، مالک محصول تیم زیرساخت بانکداری دیجیتال داتین معتقد است که تحقق بانکداری دیجیتال حتی می‌تواند به حل و فصل بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم منجر شود.
وی با تأکید به اینکه داتین با تکیه بر دانش جوانان ایرانی و به‌کارگیری تخصص دانشگاهی و همین‌طور تمرکز بر نیازهای نظام بانکی و بیمه‌ای کشور، راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی و دانش خلق کرده و در اختیار بانک‌ها، بیمه‌ها، سازمان‌های بزرگ مقیاس و تمامی‌افراد جامعه قرار داده است، تصریح کرد: تلاش ما این است که در راستای توسعه فراگیری مالی افراد جامعه گام برداریم و می‌خواهیم با ابزارهای فناورانه، دسترسی به خدمات مالی را از اعتباردهی و تسهیلات تا سرمایه‌گذاری و بیمه با سادگی، سرعت و امنیت هر چه بیشتر به مردم ارائه دهیم. وی اضافه کرد: ۲۰ سازمان در سراسر کشور از جمله ۹ بانک و مؤسسه مالی و چهار شرکت بیمه، برای پردازش کارهای خود از داتین استفاده می‌کنند. بانک‌هایی همچون سپه، پاسارگاد، گردشگری، قرض‌الحسنه رسالت، رفاه کارگران‌، ‌توسعه تعاون، سینا و شهر راهکارهای نرم‌افزاری داتین را دریافت می‌کنند.
 
فراگیری مالی به منزله عدالت در دسترسی به امکانات است
مالک محصول تیم زیرساخت بانکداری دیجیتال داتین معتقد است ما در کشور به فراگیری مالی نیاز داریم. فراگیری مالی به معنای دسترسی آسان و عادلانه همه اقشار جامعه فارغ از میزان درآمد، جایگاه اجتماعی و محل زندگی، به تمامی ‌خدمات مالی مانند سپرده بانکی، اعتبار، بیمه، سرمایه‌گذاری و... است؛ موضوعی که از حدود ۱۰ سال قبل مورد توجه بانک جهانی قرار گرفت و باعث شد یکی از سیاست‌های اصلی بیشتر کشورهای دنیا، مبارزه با فقر و کاهش اختلاف طبقاتی در جامعه شود. به گفته ملکیان معیارهای سنجش فراگیری مالی را می‌توان به چهار بخش سپرده بانکی، اعتبار و وام‌دهی، بیمه و سرمایه‌گذاری تقسیم کرد که ما از سال ۱۴۰۰ با هدف ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر به تمام مردم ایران و افزایش رفاه مادی آنها، استراتژی خود را توسعه «فراگیری مالی» قرار دادیم تا از این طریق، نقشی در توسعه پایدار اقتصادی کشور داشته باشیم و بتوانیم برای بهتر شدن صنعت مالی کشور، قدم‌های بزرگتر و پویاتری برداریم. داتین با توسعه محصول ویپاد به‌عنوان بانک دیجیتال و سرمایه‌گذاری در محصول بلوط به‌ عنوان قلک دیجیتال در مسیر فراگیری مالی بین اقشار مختلف به ادامه مسیر خود می‌پردازد.
وی همچنین در خصوص راهکارهای افزایش بهره‌وری در بانکداری دیجیتال گفت: راهکار بانکی به‌عنوان راه‌حلی برای افزایش بهره‌وری در مسیر اجرای بهینه عملیات بانکی تولید و عرضه شده است.
ین راهکار جامع با تأمین سامانه‌های نرم‌افزاری تخصصی برای اجرای فرایندهای برنامه‌ریزی و نظارت بانک، پاسخگوی نیازمندی‌ها و همگام با سیر تحول بانکداری نوین دنیا است. جامعیت راهکار جامع بانکی داتین سبب شده تا امکان سیستماتیک شدن تمامی‌فرایندها و اقدامات بانک بهره‌بردار فراهم شود.
 
مخاطب ما دهک متوسط جامعه است
ملکیان تصریح کرد: بانک‌های سپه، پاسارگاد، گردشگری، قرض‌الحسنه رسالت، توسعه تعاون و رفاه کارگران از زیرساخت راهکار بانکی داتین برای امور بانکی خود استفاده می‌کنند و این مجموعه در حال حاضر، دومین پردازش‌کننده تراکنش‌های شبکه بانکی کشور است.
مالک محصول تیم زیرساخت بانکداری دیجیتال داتین همچنین در خصوص پلتفرم نئوبانک داتین نیز اضافه کرد: این پلتفرم جامع متشکل از زیرساخت‌ها و سرویس‌های نوآورانه و فناورانه‌ای است که با هدف تسهیل و تسریع فرایندهای روزمره مالی و بانکی جامعه در بستری کاملاً دیجیتال و در راستای تغییر سبک زندگی افراد طراحی، تولید و عملیاتی شده است. از همین رو، این پلتفرم می‌تواند قابلیت‌ها و مزایای چشمگیری را برای بازیگران صنعت مالی کشور بالاخص بانک‌ها فراهم کند. طراحی معماری و کسب‌وکاری این پلتفرم به نحوی انجام شده که ترکیب بسیار کارآمد و انعطاف‌پذیری از سرویس‌ها را در اختیار بانک‌ها و مشتریان آنها می‌گذارد و به کمک آن، نیازمندی‌های موجود در صنعت مالی کشور پوشش داده شده و توسعه می‌یابد.
وی افزود: ویپاد، نئوبانکی است که بر این پلتفرم قرار دارد و داتین آن را برای مشتریان بانک پاسارگاد و به‌طور ویژه برای مشتریانی که دسترسی فیزیکی به شعب بانک پاسارگاد ندارند، در نظر گرفته است. در این مسیر، آنچه برای داتین هدف بوده، توسعه بانکداری خرد و فراگیری مالی در سراسر ایران است تا قدرت خرید افراد جامعه افزایش
پیدا کند.
در حال حاضر، ویپاد بدون ضامن و وثیقه و تنها بر اساس اعتبارسنجی و خوش‌حسابی وام و تسهیلات ارائه می‌دهد. مخاطب ما در این بانک دیجیتال، کسانی هستند که در دهک‌های متوسط حضور و به گوشی تلفن همراه دسترسی دارند.
ا باور داریم که هر چقدر لایه‌های پایین‌تر جامعه را در اعتبار و تسهیلات توانمندتر کنیم، شرایط اقتصادی بهتری خواهیم داشت.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی