اجرای طرح‌های آبخیزداری، 3 روستا را از خطر سیل چالوس نجات داد

وقوع سیلاب طی چند روز گذشته موجب خسارت به برخی زیرساخت‌ها در استان‌های مختلف شد. یکی از سنگین‌ترین خسارت‌ها به جاده چالوس وارد شد به گونه‌ای که دو تونل در مسیر جاده کرج-چالوس از گل و لای انباشته و حدود ۲۰۰ متر از جاده کاملاً تخریب شد. جدا از موضوع خسارات، چالوس خاطره‌انگیزترین جاده به سمت شمال است و حالا بسیاری نگران حوادث غیرمترقبه احتمالی آتی و راهکارهای کاهش خسارت در این جاده هستند. آبخیزداری همواره به‌عنوان یکی از مؤثرترین راهکارها برای کاهش خسارت سیل مطرح است. به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، اگر در مسیر این جاده عملیات آبخیزداری انجام نمی‌شد، در جریان سیل پنجشنبه گذشته، چندین روستا در معرض خطر جدی قرار می‌گرفت.
«اصغر بیات» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد: سیلاب اخیر چالوس یکی از بی‌سابقه‌ترین سیل‌های 50 سال گذشته بود. شدت آن به حدی بود که با حرکت‌های دامنه‌ای و ریزش سنگ‌های مسیر جاده همراه شد و متأسفانه خسارت بزرگی به بار آورد.
وی تأکید کرد: این جاده متعلق به همه مردم کشور و تداعی کننده خاطرات خوبی از سفر به استان‌های شمالی است. حفظ و نگهداری این جاده زیبا یک وظیفه فرااستانی است.
در سال‌های گذشته برای کاهش خسارت ناشی از سیل در جاده چالوس اقداماتی انجام شده است. در سال گذشته حدود 12هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز این جاده انجام شد. اگر طرح‌های آبخیزداری در مسیر جاده چالوس اجرا نشده بود در جریان سیل هفته گذشته چندین روستا از جمله روستاهای «سیجان»، «کندر» و «ارنگه» در معرض خطر جدی قرار می‌گرفتند و اینکه مشکلی از این بابت برای این روستا پیش نیامد نشان دهنده اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری برای کنترل سیلاب‌های احتمالی است.
در جریان سفر رئیس جمهوری به استان البرز 90 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در این استان بویژه در جاده چالوس و طالقان در نظر گرفته شده بود که تاکنون 21 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز امیدوار است با تخصیص مابقی این اعتبارات اجرای طرح‌های آبخیزداری در جاده چالوس سرعت بگیرد.
وی گفت: برآوردهای اولیه حکایت از خسارت 400 میلیارد تومانی به زیرساخت‌های جاده چالوس است و اگر این 200 میلیارد، پیشتر به طرح‌های آبخیزداری تزریق می‌شد خسارت به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یافت.
جستجو
آرشیو تاریخی