مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با «ایران»:

امیدواریم اصلاحات لایحه برنامه هفتم، بخش آبخیزداری را هم شامل شود

زهره افشار/ مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با «ایران» گفت: در سال‌های گذشته بودجه مناسبی برای اجرای طرح‌های جلوگیری از فرسایش خاک و آبخیزداری بویژه در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده بود، اما شنیده‌ها نشان می‌داد این مسأله در لایحه برنامه هفتم کمرنگ شده که خوشبختانه اعلام شده دولت در حال اصلاحاتی در مفاد برنامه هفتم است که امیدواریم بخش مربوط به آبخیزداری هم در اصلاحات گنجانده شود.
«محمد فرامرز» با اشاره به اینکه با اجرای هر هکتارعملیات آبخیزداری سالانه 530 مترمکعب آب استحصال می‌شود (جمع‌آوری رواناب‌ها و همچنین آب‌های گذران فصلی)، افزود: در برنامه ششم توسعه اجرای 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری هدفگذاری شده بود که 5.4 میلیون هکتار آن اجرایی شد.
وی گفت: سیل یک رخداد طبیعی است که با توجه به اقلیم خشک کشور ما همیشه بوده و خواهد بود اما می‌توان با اجرای برخی طرح‌ها که مهم‌ترین آن طرح‌های آبخیزداری است از شدت خسارت‌های آن کاست. دو عامل بارش‌ها و در واقع تغییر اقلیم و دخالت انسانی، بزرگترین نقش را در تشدید سیل دارند که بررسی‌ها نشان می‌دهد در خصوص سیل جاده چالوس هردو عامل مؤثر بوده است. تغییرات بی‌رویه کاربری، تجاوز به حریم رودخانه و زمین‌های کشاورزی و جاده‌سازی در این مسیر نقش پررنگی در تشدید سیل داشته است. آب و خاک منابع ارزشمندی است که باید برای نسل‌های آینده از آنها نگهداری کنیم و باید بپذیریم که توسعه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد مگراینکه ما منابع را حفظ کنیم.
وی تأکید کرد: ما در شهر تهران 16 حوزه آبخیز شهری داریم که وقتی نقشه‌های هوایی و مستندات چند دهه گذشته را با حال حاضر مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که در حال حاضر به‌دلیل دخالت‌های انسانی در برخی از حوزه‌ها دیگر رودخانه‌ای وجود ندارد و مسیر آن توسط ساختمان‌سازی و جاده‌سازی منحرف شده است و این جای تأمل دارد.
وی خاطرنشان کرد: این یکی از چالش‌های منابع طبیعی است که قطعاً یک روزه اتفاق نیفتاده و شاید نیم قرن طول کشیده، پس ما هرچقدر هم در زمینه آبخیزداری خوب و بی‌نقص کار کنیم تا وقتی که دخالت انسانی در طبیعت را جدی نگیریم نمی‌توانیم موفق شویم.
جستجو
آرشیو تاریخی