حوادث جهان

زلزله 2/6 ریشتری ژاپن را لرزاند
زمین لرزه ۶.۲ ریشتری هوکایدو در شمال ژاپن را لرزاند اما هشدار سونامی صادر نشد.
به گزارش رسانه‌های ژاپن، سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر روز یکشنبه در عمق ۱۴۰ کیلومتری آب‌های نزدیک اوراکاوا در جنوب هوکایدو رخ داد .
آژانس هواشناسی ژاپن اعلام کرد این زمین لرزه حوالی ساعت ۱۸:۵۵ به وقت محلی در چیتوس و سایر بخش‌های سواحل جنوبی استان با شدت ۵ درجه پایین‌تر در مقیاس شدت لرزه‌ای این کشور به ثبت رسیده است.


حل معمای ریاضی پس از 60 سال
یک تکنیسین بازنشسته چاپخانه در شمال انگلیس که به شکل تفننی با حل مسائل ریاضی خود را سرگرم می‌کرد، توانسته است معمایی را حل کند که ریاضیدانان برای ۶۰ سال آن را غیرقابل حل می‌دانستند.
 دیوید اسمیت که به دنبال ساختن اشکال هندسی جالب بود، در ماه نوامبر گذشته به یک چند ضلعی ۱۳ وجهی رسید. این طرح که اسمیت ۶۴ ساله آن را «کلاه» نامید، در دنیای ریاضی اولین کاشی یا شکل هندسی منفردی است که می‌تواند یک سطح صاف بی‌نهایت بزرگ را به طور کامل و بدون تکرار همان الگو بپوشاند.این شکل جدید مسأله‌ای را حل می‌کند که ۶۰ سال پیش مطرح شده بود و برخی از ریاضیدانان یافتن پاسخی برای آن را غیرممکن می‌دانستند. آقای اسمیت که دانش آکادمیک ریاضی ندارد به خبرگزاری فرانسه گفت زمان مدرسه در درس ریاضی خوب نبوده است.
 

25 کشته در بارش‌های پاکستان
رگبار و بارندگی‌ شدید در شمال‌غرب پاکستان منجر به تخریب خانه‌ها و کشته شدن دست‌کم ۲۵ نفر شده است.
 به گزارش الجزیره، یکی از مقامات پاکستان اعلام کرد: روز شنبه بارش شدید باران و تگرگ  در مناطقی از ایالت «خیبر پختونخوا» به وقوع پیوست و منجر به مرگ 25 نفر و زخمی شدن ۱۴۵ نفر دیگر شد. ماه گذشته نیز حدود ۱۲ نفر از جمله تعدادی زن و کودک بر اثر ریزش بهمن به دنبال بارش غیرعادی برف در پاکستان کشته شدند. در همین حال شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان از تلفات جانی ناشی از بارندگی‌های شدید در این کشور ابراز تأسف کرد و به مقامات دستور داد سرعت عملیات امدادی را افزایش دهند.


آتشفشان مایون فعال شد

 در پی دریافت هشدارهایی مبنی بر فعالیت آتشفشان «مایون» در فیلیپین، بیش از ۶۰۰۰ روستایی مجبور به ترک مناطق تحت خطر شدند.
 به گزارش الجزیره، این آتشفشان در استان «آلبای» فیلیپین قرار دارد. همچنین مقامات فیلیپین اعلام کردند هزاران نفر دیگر نیز باید به دلیل احتمال وقوع طوفان و بارندگی‌های موسمی تخلیه شوند. فیلیپین در منطقه‌ای قرار دارد که به حلقه آتش اقیانوس آرام موسوم است؛ جایی که صفحه اقیانوس آرام یا صفحه‌های کوچک‌تر زمینی از قاره‌های همسایه به هم نزدیک هستند و به یکدیگر فشار وارد می‌کنند. فشار و مواد مذاب از قسمت مایع مذاب داخلی زمین به بیرون سرایت می‌کند و باعث وقوع آتشفشان می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی