گشتی در نشر مهرسا

«جوجه بغلی» و «فقط پنج دقیقه دیگه»

معرفی دو کتاب از انتشارات مهرسا:

زهرا بزرگ‌زاده
روانشناس کودک

قبل از اینکه در مورد این دو کتاب حرف بزنم می‌خواهم یک خبر خوب راجع به کتاب‌های نشر مهرسا بدهم و آن اینکه در انتهای هر کتاب لینکی تعبیه شده که با اسکن آن می‌توانید به نسخه صوتی کتاب دست پیدا کنید. دسترسی به خوانش صوتی کتاب مزیتی بی‌نظیر است، مخصوصاً برای سرگرم کردن کودکان کلافه در اتومبیل!
خب کتاب اول، جوجه بغلی است که جد آدامسون آن را نوشته و مریم عظیمی به خوبی آن را ترجمه کرده است.
 این کتاب در مورد پرنده‌ای است که بال‌های زیادی بلندی دارد و نمی‌تواند پرواز کند، او با همه فرق دارد و در نتیجه فکر می‌کند هیچ کس دوستش ندارد و نمی‌تواند هیچ دوستی پیدا کند، تا اینکه روزی یکی از حیوانات جنگل را در آغوش می‌گیرد! از آن به بعد هم حیوانات جنگل و هم خود جوجه، می‌فهمند که چقدر بال‌های بلند به درد بغل کردن می‌خورد، در نتیجه از آن پس، هر حیوانی غمگین یا شاد است دلش می‌خواهد برود بغل جوجه بغلی! کم‌کم به این واسطه جوجه، با بقیه حیوانات جنگل دوست می‌شود و می‌شود سنگ صبور و گوش شنوای آن‌ها! او به درددل حیوانات گوش می‌کند و آن‌ها را دلداری می‌دهد.
همین دوستی برای او به بال پرواز هم تبدیل می‌شود و پرندگان همگی زیر بال‌های او را می‌گیرند تا پرواز را تجربه کند!
این کتاب برای سنین ۳-۵ سال مناسب است و مضمونش دوست‌یابی و‌ پذیرفتن تفاوت‌هاست.
شاید با این مضامین هزار کتاب کودک داشته باشیم اما داستان‌هایی مثل جوجه بغلی که غیرمستقیم و در قالب داستان سعی می‌کنند تلنگری به کودکان خجالتی یا متفاوت بزنند، اغلب مفیدترند.
«فقط پنج دقیقه دیگه» کتابی از مارتا آلتس و ترجمه‌ عطیه سادات آل حسینی است.
 شاید بتوانم بگویم این کتاب یکی از جدیدترین موضوعات کتاب کودک را دارد. مفهوم زمان برای کودکان تدریجی جا می‌افتد و اولش در حدود سنین ۳-۴ سال به وفور آن را اشتباه به کار می‌برند. مثلا می‌گویند ما دیروز به مسافرت رفتیم در حالی که ماه پیش سفر بوده‌اند. اما پس از آن کم‌کم ساعت را یاد می‌گیرند، روزهای هفته و فصل‌ها را می‌آموزند و مفهوم زمان آرام آرام برایشان مشخص می‌شود.
 اما کتاب فقط پنج دقیقه دیگه، مفهوم نسبیت زمان و وابسته بودن گذر زمان به احساسات ما را از دیدی کودکانه بیان می‌کند و این، بی‌نهایت برای کودکان ۴تا۶ سال همراه با تجربه‌ «عه! من هم همینطور!» است.
 به علاوه که در این کتاب بر ارزش صبر کردن، تجربه محیط گرم خانوادگی و داشتن فعالیت مشترک با والدین نیز تأکید شده‌ است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی