میو میو عوض می­شه!

گربه­‌ای عجیب و غریب و تنها

زهرا بزرگ‌زاده
روانشناس کودک

در نمایشگاه کتاب امسال کتابی دیدم که عجیب و غریب، خوب بود! ما روانشناسان کودک، برای سنین ۴ تا ۵ سال عمدتاً راهی جز بازی برای برقراری ارتباط ، تشخیص و درمان نمی‌شناسیم. کودک در این سن مفاهیم انتزاعی را درک نمی‌کند پس نمی‌توانیم با او‌ مستقیماً در مورد اضطراب‌ها و عواملش حرف بزنیم. اما بعد از خواندن این کتاب فکر می‌کنم مومو بتواند با آنها در مورد مفاهیم اصلی اضطراب حرف بزند!
مومو، گربه عجیب و غریب، نوشته مرتضی رخصت‌پناه و منتشر شده در نشر طوطی است. این کتاب در مورد گربه‌ای است که کمی عجیب و غریب است. او می‌تواند ذهن همه را بخواند و اغلب اوقات بدبین است. مثلاً اگر دو پسربچه به سمت هر گربه دیگری بیایند، ممکن است او فکر کند آنها می‌خواهند با او دوست شوند یا بازی کنند اما مومو فکر می‌کند آنها می‌خواهند او را با چوب بزنند! این عجیب وغریب بودن مومو گاهی هم برای او مفید است و او را از خطرات نجات می‌دهد اما اغلب وقت‌ها باعث شده او تنها باشد و هیچ دوستی پیدا نکند. حالا برای مومو همسایه تازه‌ای می‌آید، دختربچه‌ای مهربان و زیبا! مومو این بار تصمیم می‌گیرد به جای فکر کردن فقط عمل کند...
ذهن مومو نمای ذهن مضطرب است! افکار مزاحم، ذهن‌خوانی و خطرناک تعبیر کردن محرک‌های خنثی از علائم اختلالات اضطرابی هستند. در این کتاب، کودک می‌فهمد وقتی مضطرب است در ذهنش چه اتفاقی می‌افتد و باید چه کار کند تا بتواند عجیب و غریب بودنش را کمی کم‌تر کند. کافی است گاهی فکر کردن را کنار بگذارد و فقط عمل کند!
هرچند کتاب­‌های زیادی در مورد مشکلات اضطرابی کودکان نوشته شده است اما هیچ کدام درون ذهن اضطرابی کودک پا نگذاشته‌­اند و به او نمی­‌گویند چه اتفاقی می­‌افتد که او این احساس را تجربه می­‌کند. تصاویر کتاب به خوبی می­‌تواند احساسات و هیجانات را آموزش دهد و رنگ‌­ها به‌خوبی گویای افکار معمولی و اضطرابی مومو هستند، وقتی مومو درگیر افکار اضطرابی است، صفحه کتاب آبی است و وقتی افکارش معمولی هستند، نقاشی‌­ها رنگ­‌های معمولی دارند. علاوه بر این، این کتاب برای دوست­‌یابی و مهارت­‌های ایجاد ارتباط مؤثر بسیار مفید است.
در نهایت خیلی خوشحالم که در این عرصه کتابی تألیفی به بازار نشر راه پیدا کرده! امیدوارم بیش از این شاهد کتاب­‌هایی تألیفی با این موضوعات باشیم!

جستجو
آرشیو تاریخی