یک پیشنهاد ویژه برای کتاب‌نخوان‌ها!

آیا از کتا‌ب‌خواندن رنج می‌برید؟

ریحانه عارف‌نژاد
خبرنگار

اولین‌باری که اشتراک طاقچه بی‌نهایت خریده بودیم؛ خواهرم به من گفت که در این کتابخانه مجازی، کتاب خیلی خاصی پیدا کرده است. وقتی پرسیدم چه کتابی، گفت «عمراً اگر این کتاب را بخوانم!» گفتم «وا! مگه چی نوشته؟». بعدش کاشف به عمل آمد که بحث سر خواندن و نخواندن یک اثر بی‌محتوا نیست و «عمراً اگر این کتاب را بخوانم»، اسم کتاب است. کتاب ناآشنایی که اصلاً اسمی از نویسنده اسپانیایی‌اش نشنیده بودم. روی گوشی بازش کردم و یک‌سره خواندمش. از چیزی که فکر می‌کردم، خیلی بهتر بود! به حدی از مطالعه‌اش لذت بردم که تصمیم گرفتم نسخه چاپی آن را هم از نمایشگاه بخرم.
عمراً اگر این کتاب را بخوانم، درمورد «جولز» است. دانش‌آموزی که به عقیده معلمش باید بیشتر کتاب بخواند و برای همین کتابدار مدرسه، کتابی به او پیشنهاد می‌کند. اما عمراً اگر جولز آن کتاب را بخواند! آن هم حالا که یک بازی ویدیویی جدید خریده و نه وقتی برای هدر دادن پای یک کتاب مسخره دارد و نه حوصله‌ای! با این حال کتابدار مصرانه توضیح می‌دهد که این کتاب، تصویری است و خیلی از همکلاسی‌هایش آن را خوانده‌اند و او هم حتماً خوشش می‌آید. جولز که انگار چاره دیگری ندارد، تصمیم می‌گیرد کمی، فقط کمی از آن را بخواند تا مزخرف بودنش را اثبات کند!
ایراد گرفتن‌های جولز از همان صفحه اول شروع می‌شود. نقاشی‌های کتاب چرا خوب نیستند؛ چرا داستان اینجوری است و چرا جملاتش آن‌جوری! وسط انتقادهای با ربط و بی‌ربط، ناگهان صدایی می‌شود. لیا، شخصیت اصلی داستان از کتاب بیرون آمده تا از آن در برابر غرغرهای جولز، دفاع کند! جولز با سختگیری برای هر خط کتاب اشکالی می‌تراشد و لیا در تلاش است که او را برای خواندن صفحات بعدی قانع کند. جولز کم‌کم غرق گفت‌و‌گو و دنبال‌کردن ماجرای لیا می‌شود و چیزی که نگرانش بود اتفاق می‌افتد: از کتاب‌خواندن لذت می‌برد!
عمراً اگر این کتاب را بخوانم، با تصویرگری فوق‌العاده و داستان خنده‌دارش حسابی شما را سر ذوق می‌آورد. تصاویر کتاب بانمک و دوست‌داشتنی‌اند. نویسنده و تصویرگر هماهنگی بی‌نظیری داشته‌اند و انگار که هر صفحه و هر خط را باهم نوشته و کشیده‌اند. در هر صفحه، به طور همزمان هم صفحات کتابی را که جولز در دست دارد می‌بینید و هم گفت‌و‌گوهایش را با لیا. به هر ترتیب، شما چه اهل مطالعه باشید و عاشق کتاب‌هایی پر از خلاقیت و چه مثل جولز از کتاب فراری، عمراً اگر این کتاب را بخوانم برای شماست!

 

جستجو
آرشیو تاریخی