گذشت پدر بزرگ و مادربزرگ از قصاص نوه

مرضیه همایونی/ دختر جوانی که به اتهام قتل مادر میانسالش در یک‌قدمی چوبه دار قرار داشت در حالی با رضایت بی‌قید و شرط پدربزرگ و مادربزرگش از مجازات مرگ رهایی یافت که تنها برادرش خواهان دریافت دیه شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، رسیدگی به این پرونده از فروردین سال 98 و زمانی آغاز شد که دختر جوانی در تماس با آتش‌نشانی مدعی شد برای خرید از خانه بیرون رفته و زمانی که بازگشته مادرش در خانه را باز نکرده است. امدادگران پس از باز کردن در خانه و ورود به آنجا با پیکر خونین زن میانسال در راه پله‌های طبقه دوم رو‌به‌رو شدند‌، اما وقتی مأموران اورژانس به محل رسیدند تا او را به بیمارستان منتقل کنند زن میانسال جان باخت. با توجه به مشکوک بودن مرگ وی، تحقیقات آغاز شد و تیم جنایی در تحقیق از همسایه‌ها دریافتند شب حادثه صدای درگیری این مادر و دختر را شنیده‌اند. همین شک مأموران را برانگیخت و به تحقیقات ادامه دادند. در جریان بررسی‌ها معلوم شد این زن از هفت سال قبل جدا از شوهرش زندگی می‌کرده و بر سر انتقال سه‌دانگ خانه به نام دخترش با او اختلاف داشته است. در تحقیقات بعدی، مأموران متوجه شدند آثار خراش و درگیری روی دستان زن میانسال و دخترش وجود دارد. همچنین لکه‌های خون مقتول روی لبه میزی در اتاق به جا مانده بود. بنابراین با دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران، دختر ۲۵ ساله به‌عنوان مظنون در قتل مادرش بازداشت شد‌.
در حالی که وی تا مدت‌ها منکر دخالت در قتل مادرش بود، سرانجام سکوتش را شکست و گفت: شب حادثه بر سر ماجرای انتقال سند با مادرم جروبحث کردم. ساعت ۹ شب دعوایمان شدت گرفت، موهایش را گرفتم و او را هول دادم که سرش با میز آرایش برخورد کرد و زخمی شد‌. چون اعصابم به‌هم‌ ریخته بود برای خرید تنباکو و زغال بیرون رفتم و ساعت ۱۱ شب بازگشتم، اما در را باز نکرد و من هم با آتش‌نشانی تماس گرفتم.
در حالی که دختر جوان به اتهام قتل مادرش در دادگاه کیفری محاکمه شد، پدر و مادر مقتول و برادر متهم به‌عنوان اولیای‌دم پرونده برای دختر جوان درخواست قصاص کردند. وی که بشدت از کاری که کرده بود اظهار ندامت می‌کرد، خواهان بخشش خود شد اما با درخواست اولیای‌دم قضات حکم قصاص او را صادر کردند و پس از بررسی پرونده در دیوان‌عالی کشور حکم قصاص وی تأیید شد. بدین ترتیب دختر جوان در یک‌قدمی چوبه دار قرار گرفت.
با گذشت حدود 4 سال از این ماجرا سرانجام پرونده برای انجام مقدمات اجرای حکم به شعبه سوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران رفت. از آنجا که دختر جوان بشدت از اقدام خود پشیمان و خواهان بخشش بود، اعضای هیأت صلح و سازش دادسرای جنایی تهران با برگزاری جلسات صلح و سازش و گفت‌و‌گو با پدربزرگ، مادربزرگ و برادر این دختر جوان، سرانجام موفق شدند رضایت آنها را جلب کنند و زن و مرد سالخورده برای رضای خدا نوه‌شان را بخشیدند اما برادر این دختر به شرط دریافت دیه حاضر به بخشش خواهرش شد. بدین ترتیب با رهایی این دختر از مجازات مرگ، وی بزودی از جنبه عمومی جرم محاکمه خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی