تحلیل محتوای کتاب «خودت باش دختر» از بیخ

ازدواج با سروش جمشیدی پس از عمل

سمیرا قره‌داغی
طنزپرداز

خودمشاورپنداری نویسندگان امریکایی (عمدتاً با تجربه شکست عاطفی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و...) بیشتر از گروه هدف بومی، ناشران و مترجمان و دستفروشان کتاب در ایران را تحت‌تأثیر قرار داده است. فروش آثار معروف به «روانشناسی خیلی زرد» (مایل به نارنجی) در حالی در ایران به چاپ سه‌چهار رقمی می‌رسد که خود نویسنده از این حجم مخاطب استرس گرفته و وجدانش نمی‌گذارد بخوابد. این آثار با تکیه بر جذابیت‌های تصویری و انتشار عکس نویسنده روی جلد (معمولاً مرد در حال آشپزی یا زن در حال رقص با کتونی و...) بعد از مطالعه کانال‌های انگیزشی تلگرام، عمده وقت مطالعه ایرانیان را به خود اختصاص داده است. کتاب «خودت باش دختر» با نام اصلی «girl! wash your face» دخترانی که نشُسته در اجتماع ظاهر می‌شوند، نصیحت میـ... از زنان می‌خواهد ادا در نیاورند و زیر بار قواعد مردنوشت اجتماع نروند. در ادامه گلچین دروغ‌هایی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته را از بیخ تحلیل می‌کنیم:

۱- دروغِ «از فردا»: تا کی می‌خواهید رژیم لاغری، ترک سیگار و معاشرت عین آدم با خانواده همسر را به اولین شنبه موکول کنید؟ به خودتان بیایید. یک آب به صورت‌تان بزنید و از شنبه دوم یا سوم شروع کنید.

۲- دروغ «من خوب نیستم»: اگر کل ترکیب‌تان را کوبیده‌اید و از نو ساخته‌اید و هر جایتان هم قابل عمل نبوده، با تتو و ژل و ملات و...  از وضعیت استاندارد خارج کرده‌اید و باز فکر می‌کنید نشده، بروید دکتر.

۳- دروغ «دوست داشتن کافی است»: ببینید اگر در طرح ملی مسکن و دستورالعمل جدید وام ازدواج، با «دوست داشتن» اقساط آدم پرداخت می‌شود، بله که کافی است. اضافه هم می‌آید.

۴- دروغ «بلد نیستم مادر باشم»: تحقیر بچه در جمع، آموزش آرایش و پیرایش، رقص در فضای مجازی از ۱۱ماهگی، پشت مو و بستن دهان بچه با موبایل بلد بودن می‌خواهد؟

۵- دروغ «بچه مردم»: والا ما خودمان یک عمر بچه مردم بودیم، دیدیم. به ما هم سر وقت آب و دون نمی‌دادند، فکر می‌کردند چون گودزیلا نیستیم، عیبی ندارد و خودمان با کندن گچ دیوار و جویدن دمپایی یک‌جوری رشد می‌کنیم.

۶- دروغ «باید خودم را کوچک کنم»: خاک بر سرتان! این بود آرمان‌های ما؟ آنقدر اولویت بودن خود را فراموش نکنید. دیدگاه سنتی مردسالار در تلاش است همسر و بچه را بیندازد گردن شما. به خاطر داشته باشید، تأکید اضافه، زوری، افراطی و بیمارگونه بر خود، از الزامات آزادی فکر و روان شماست. گور بابای همه‌شان(در واقع می‌شود گور شخص شوهر و پدرشوهرتان).

۷- دروغ «می‌خواهم با سروش جمشیدی ازدواج کنم»: عمرتان را پای تخیلات فانتزی نگذارید. طرف محمدرضا گلزار (با گریم دومادی) و طناز طباطبایی(after)  هم باشد، یک‌بار بیشتر ازدواج نخواهد کرد. البته جامعه هنری فضایش یک‌خرده فرق دارد و می‌توانند بیشتر از یک‌بار ازدواج کنند... الان که بیشتر فکر می‌کنم، چند وقت یک‌بار ازدواج می‌کنند. اصلاً ولش کنید و به تخیلات خود ادامه دهید.

۸- دروغ «من یک نویسنده مزخرفم»: این را سطح کپی‌کاری در نوشتن کپشن اینستاگرام مشخص می‌کند. تأکید بر نویسنده بودن در «بایو» نیز پنجاه‌درصد بعدی کار است. آنقدر به خودتان نگیرید. الان همه ایران نویسنده­اند. با حفظ سمت؛ پزشک تجربی، مشاور خانواده، فعال محیط­ زیست، تیستر، بلاگر و صاحب آنلاین­شاپ هم هستند. همه هم
حرفه‌ای.

۹- دروغ «در این مرحله گیر خواهم کرد»: داوود برره یک‌بار زور زد، سبیل درآورد. قد داونَه هم نیستید؟ زور بزنید و از مراحل سخت زندگی عبور کنید. بعداً همه اینها خاطره می‌شود.

۱٠- دروغ «نمی‌توانم حقیقت را بگویم»: الان نصف فامیل با «من حرفم رو رک می‌زنم» شلنگ را روی بقیه گرفته‌اند. تازه جوری هم بغض می‌کنند انگار دروغ‌هایشان را من گفته‌ام. بعد شما برای گفتن حرف حساب، استخاره می‌کنید؟ shame...

جستجو
آرشیو تاریخی