مراسم جشن ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و سوزن دوزی ترکمن برگزار شد

تعظیم جهانیان در برابر سوزن‌دوزی ترکمن

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: جهانیان در برابر سوزن‌دوزی ترکمن تعظیم می‌کنند و این مهم ناشی از نگاه انسان مدار فرهنگ اصیل ایرانی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، آئین پاسداشت ثبت جهانی سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل های هیرکانی و جشن ثبت ملی هزارمین اثر استان گلستان در فهرست آثار ملی با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد. پخش پیام ویدیویی جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، سخنرانی‌های تخصصی، اجرای موسیقی سنتی، برپایی نمایشگاه‌ غذاها، نان و شیرینی ثبت ملی استان گلستان، رونمایی از لوح ثبت جهانی دو اثر سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل‌های هیرکانی و تقدیر از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی در گرگان از جمله این برنامه ها بود.
مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این آئین که در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) برگزار شد، گفت: ثبت‌های ملی و جهانی فقط توجه به ظرفیت نیست و نخستین گام برای برنامه‌ریزی و پیشرفت است و در این برنامه‌ریزی‌ها آنچه تأکید مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است یعنی حکمرانی محلی، جامعه‌پذیری و تمدن‌سازی باید اتفاق بیفتد. فرهنگ پیوسته‌ای داریم که برخاسته از یک سرمایه فرهنگی عظیم است و ما موظف به مراقبت و حفاظت از آن هستیم. اما این مراقبت و حفاظت ایستا نیست و با توسعه و پیشرفت همراه است.
وی افزود: صنایع‌دستی حکمت‌بنیان است و آن سوزنی که بر پارچه می‌نشیند و آن نقشی که بر سفال زده می‌شود کاملاً دوستدار محیط‌ زیست است. اقتصاد هویت‌بنیان همین صنایع‌دستی است و ما از این اقتصاد می‌توانیم معیشت گره‌خورده با هویت را سروسامان دهیم و به افزایش درآمد سرانه کمک کنیم.
 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه با اشاره به ثبت جهانی دو اثر سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل‌های هیرکانی، گفت: اگر سوزن‌دوزی ترکمن امروز تعظیم جهانیان را برانگیخته و جنگل‌های هیرکانی اقتدار زیست‌محیطی ما را در جهان فریاد می‌زند، برخاسته از نگاه انسان‌مدار و نگاه خانواده‌محور فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است که به محیط‌زیستش احترام می‌گذارد و خانواده‌محور مدیریت می‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی