پرداخت دیـه مجازات عاملان جنایـت در کمپ

کامران علمدهی/ صاحب یک کمپ ترک اعتیاد و 5 همدستش که به اتهام قتل یکی از مددجویان به حبس و دیه محکوم شده بود با درخواست اعسار و موافقت قضات شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران مقرر شد دیه را به صورت اقساط پرداخت کنند.
به گزارش خبرنگار «ایران»، رسیدگی به این پرونده از تیر سال 1399 با گزارش یک درگیری مرگبار در یکی از کمپ‌های شهریار آغاز شد. مأموران بلافاصله به محل اعزام شدند و پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که مردی 49 ساله به نام محمود در درگیری با چند نفر از افراد حاضر در کمپ جان باخته است.مأموران پلیس در نخستین مرحله به سراغ شاهدان درگیری رفتند اما اغلب آنها مدعی بودند که محمود با دو نفر به نام‌های کریم و شاهرخ دعوا کرده و بعد از درگیری هم حالش بد شده و وقتی صاحب کمپ با اورژانس تماس گرفته پیش از حضور کارشناسان اورژانس محمود فوت کرده است. اما از نظر پلیس اظهارات شاهدان تناقض‌هایی داشت. از این رو مأموران به سراغ دوربین‌های مداربسته رفتند و صاحب کمپ به نام قدرت مدعی شد فیلم‌ها پاک شده است. با این حال مأموران با بررسی تخصصی حافظه داخلی دوربین‌ها پی بردند که محمود بر اثر ضرب و شتم شدید صاحب کمپ و 5 نفر از مددجویان کمپ به قتل رسیده است.به این ترتیب 6 متهم پرونده بازداشت و یک به یک تحت بازجویی قرار گرفتند.در ابتدا قدرت با وجود اینکه تصاویرش را دوربین‌های مداربسته ضبط کرده بود تلاش می‌کرد تا منکر ضرب و شتم مقتول شود اما در ادامه کریم و شاهرخ به قتل محمود اعتراف کردند و در توضیح ماجرا گفتند: صبح روز حادثه محمود به یکباره داد و فریاد کرد و می‌خواست که از کمپ خارج شود. قدرت عصبانی شد و میله‌ای آهنی برداشت و چند ضربه به پاهای ما زد و امر کرد که محمود را بزنیم. ما هم از ترس او محمود را زدیم. پس از آن رضا و دانیال هم به ما اضافه شدند و با لوله و شیلنگ هر 6 نفرمان او را زدیم تا اینکه بی‌هوش شد بعد با اورژانس تماس گرفتیم اما قبل از اینکه اورژانس بیاید محمود فوت کرد. بعد از آن قدرت به ما گفت خودمان را بزنیم تا اگر مأموران پرسیدند بگوییم دعوا کرده‌ایم.با مشخص شدن موضوع و تکمیل تحقیقات، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.از آنجایی که مادر مقتول به عنوان تنها ولی دم توانایی حضور در دادگاه را نداشت معاون اول قوه قضائیه به نیابت از او درخواست پرداخت دیه از سوی متهمان کرد.پس از آن متهمان یک به یک به جایگاه رفتند و با پذیرش اتهام‌شان عنوان کردند که پشیمان هستند.در پایان این جلسه صاحب کمپ به 10 سال حبس از حیث اخلال در نظم و آسایش عمومی به سبب ارتکاب قتل عمدی و همچنین دو سال ممنوعیت از تصدی و اداره هرگونه مرکز نگهداری افراد معتاد و غیره محکوم شد. متهمان ردیف دوم تا ششم هم هر یک به 8 سال حبس محکوم شدند. در خصوص دیه هم همه متهمان به پرداخت دیه کامل محکوم شدند.
پذیرش درخواست اعسار
وقتی حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد متهمان درخواست اعسار دادند. با پذیرش این درخواست پرونده برای رسیدگی بار دیگر به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.در این جلسه متهمان گفتند: ما قبول داریم که اشتباه کرده‌ایم و حالا هم پشیمانیم. اما وقتی در زندان هستیم نمی‌توانیم دیه را پرداخت کنیم.بدین ترتیب قضات هریک از متهمان را به پرداخت 8 درصد به عنوان مبلغ اولیه و ماهی نیم درصد سهم‌شان از مجازات پرداخت دیه محکوم کردند.
گفتنی است هریک از متهمان باید مبلغ 130 میلیون تومان با احتساب وقوع قتل در ماه حرام پرداخت کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی