پرداخت دیه قربانیان آتش سوزی یک خانه پس از 9 سال

گروه حوادث/ دیه 4 زن و مرد که در حادثه آتش‌سوزی یک خانه در خیابان مجیدیه تهران جان باخته بودند در حالی از سوی بیت‌المال پرداخت شد که سه متهم این پرونده تبرئه شدند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، شامگاه سوم بهمن سال ۹۳ گزارش آتش‌سوزی مرگبار در ساختمان شش طبقه‌ای واقع در محله مجیدیه تهران اعلام شد. پس از مهار آتش مشخص شد دو مرد جوان، زنی میانسال و پسری خردسال در این حادثه جان باخته‌اند.
تحقیقات از سوی بازپرس جنایی آغاز شد و با توجه به اعلام نظریه عمدی بودن آتش‌سوزی از سوی کارشناسان آتش‌نشانی، بررسی‌ها برای شناسایی عاملان این آتش‌سوزی مرگبار ادامه یافت.
در جریان تحقیقات سرایدار ساختمان و دو نفر از دوستان مالک که با او اختلاف داشتند بازداشت شدند.
در نهایت هر سه مرد منکر آتش‌سوزی بودند، اما با توجه به مدارکی که در دست بود، بازپرس جنایی برای آنها به اتهام تسبیب در مرگ چهار نفر کیفرخواست صادر کرد.
متهمان در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه رفتند و خانواده اولیای دم نیز درخواست قصاص کردند، اما قضات دادگاه با توجه به نواقص تحقیقات، پرونده را به دادسرای امور جنایی تهران ارجاع دادند.
پس از تکمیل تحقیقات و رفع ابهامات موجود در پرونده، دوباره کیفرخواست صادر شد و پرونده برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران برگشت.
اما متهمان همچنان منکر دخالت در آتش‌سوزی بودند و قضات پرونده را از موارد لوث تشخیص دادند و رأی بر قسامه صادر کردند. بدین ترتیب قرار بر آن شد که خانواده مقتولان، 50 نفر را برای حضور در مراسم قسامه معرفی کنند.
اما از آنجایی که آنها موفق به معرفی 50 نفر نشده و مراسم قسامه برگزار نشد، سه متهم پرونده به دلیل نبود ادله و مدارک کافی از اتهام قتل عمد تبرئه شدند. از طرفی چون خانواده مقتولان درخواست دیه داشتند رأی بر پرداخت دیه از بیت‌المال صادر و سرانجام پس از گذشت 9 سال از این ماجرا دیه پرداخت شد. با این حال تحقیقات برای شناسایی عامل یا عاملان این آتش‌سوزی مرگبار همچنان ادامه دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی