جذاب، خواندنی و پیش‌بینی ناپذیر

«تعطیلات وحشت‌زا» آقای رایت!

ریچارد رایت بین مخاطبان جدی ادبیات نامی شناخته شده است. این نویسنده سیاهپوست از مهم‌ترین چهره‌های ادبی قرن بیستم در مبارزه با نژادپرستی و ایفای حقوق سیاهان در امریکا بوده است. او که مجموعه داستان «بچه‌های عمو تام» را با موضوع مشکلات و معضلات سیاهان در امریکای قرن بیستمی نوشته است آثاری هم دارد که در آنها دیگر حرف از مبارزه و حقوق بشر نیست. بخشی از نوشته‌های او - طبیعتاً و مانند هر نویسنده دیگری- صرفاً داستان‌هایی هستند به جهت قصه‌گویی و البته رایت نشان داده است که در این زمینه هم، قلمی چیره‌دست و جذاب دارد.
نکته منفی اینجاست که این جذابیت سال‌های سال است که در ایران مغفول باقی‌مانده است. از عدم ترجمه کارهای رایت بگیرید تا فروش نرفتن همان دو سه اثر ترجمه شده از او بیانگر این نکته است که مخاطب ایرانی نسبت به ریچارد رایت بی‌مهری و کم‌توجهی می‌کند. یکی از آثار او که اولین بار قبل از انقلاب اسلامی ایران منتشر و چندین سال قبل یک بار تجدید چاپ شد «تعطیلات وحشت‌زا» نام دارد. کتابی که همین اواخر مجدداً توسط انتشارات امیرکبیر به بازار روانه شده است. داستانی که بر خلاف مهجور ماندنش در بین اهالی داستان‌خوان، واقعاً زیبا و جذاب و خواندنی است.داستان در مورد فردی است به نام ارسکین فولر، بیمه‌گذار میانسال که در 43 سالگی بازنشسته می‌شود و حالا نمی‌داند که با تعطیلات پیش رویش چه باید بکند.تعطیلاتی که احتمالاً و با توجه به نام کتاب زیاد خوشایند نخواهد بود.
توانایی رایت در به تصویر کشیدن ناپایداری روانی، متحیر کننده است مضاف بر اینکه تعطیلات وحشت‌زا هسته داستانی و ایده روایی جذابی هم دارد. ریچارد رایت در این اثر، گریزی سنگین هم به روانکاوی فرویدی زده که اثر را خواندنی‌تر هم کرده است. به نظر من که خودتان را از مطالعه چنین اثری محروم نکنید.
جستجو
آرشیو تاریخی