باغـچــــه‌هـای‌کـــوچــک‌خانـــــگی

باغ‌کلـــبه مدرن خود را بســـازیـــد

آرزو کیهان
روزنامه‌نگار

گل و گیاه همیشه حال و هوای ما را بهتر می‌کند. قدم زدن در طبیعت و بوی گلها می‌تواند افسردگی‌مان را کاهش دهد و شادی را جایگزین سختی‌های روزانه کند، اما همه ما نمی‌توانیم هر لحظه که دلمان خواست دل به طبیعت بزنیم پس داشتن یک باغچه کوچک خانگی در شهرهای شلوغ و پر از هیاهو ضروری است. چه در حال طراحی یک فضای کوچک باشید و چه در حال دیزاین حیاط خلوت‌تان، برای طراحی باغچه کوچک خانگی‌تان باید خلاقیت داشته باشید و به نکات‌ ریزی توجه کنید که می‌تواند فضایی زیبا برایتان به ارمغان آورد.

هرگز میزان رشد یک گیاه را
دست کم نگیرید
برای انتخاب گیاهان باید اطلاعات کافی داشته باشید. نسبت به میزان فضایی که درون خانه یا حیاط خلوت یا بالکن در نظر گرفته‌اید، باید گیاهانی را انتخاب کنید که حجم قابل قبولی از فضا را اشغال کنند و میزان رشد فزاینده و سریعی نداشته باشند. اگر از این موضوع اطلاع نداشته باشیم و گیاهان را نزدیک به هم بکاریم، می‌تواند دردسرساز شده و با رشد فزاینده و فشردگی گیاهان کنار هم به جای زیبایی، جلوه‌ای بد به محیط اطرافمان بدهد. ازدحام بیش از حد گیاهان باغچه شما را زیبا نخواهد کرد به همین دلیل بهتر است که هنگام کاشت به گیاهان فضای بیشتری بدهید. در غیر این‌صورت مجبور خواهید بود تا گیاهان‌تان را جا‌به‌جا کنید. اگر نیاز به جابه‌جایی گیاهان چند ساله مانند اریسیموم، آسترس یا رودبکیا دارید، صبر کنید تا شاخه‌های جدید رشد کنند و در بهار که خاک شروع به گرم شدن می‌کند، آنها را جا‌به‌جا کنید. گیاهان چند ساله‌ای که «تکثیر شده‌اند» را می‌توان در بهار تقسیم کرد تا از ازدحام گیاهان دیگر جلوگیری شود. همیشه راه‌‌حل‌هایی برای حل مشکل یک باغ پر ازدحام وجود دارد، اما ساده‌ترین راه‌ حل این است که در وهله اول بیش از حد گیاه نکاریم و به میزان فضای موجود دقت کنیم.

اثربخشی گل رز
اگر گل‌های خوب بکارید، دارایی‌های گران ‌قیمتی در یک باغ کوچک‌تان خواهید داشت. گل رز جذابیت بیشتری را به طراحی باغ می‌بخشد و به راحتی قابل کنترل است. اگر فضای زیادی را اشغال کنند، می‌توان ساقه‌های ناخواسته را به سادگی از پایه هرس کرد. داشتن یک خوشه گل رز صورتی پرنسسی فضای باغچه کوچک‌تان را سلطنتی خواهد کرد.
 
رنگ آمیزی را با رشد گیاهان
تطبیق دهید
هنگام طراحی یک باغ کوچک، باید صبور باشید و طراحی مبلمان باغچه را با توجه به رشد گیاهان توسعه دهید. انتخاب رنگ سطوح چوبی مبلمان یا صندلی باغچه‌تان با توجه به ترکیب رنگ گیاهان باغچه، ظاهری زیباتر به فضا خواهد داد.
می توانید از رنگ‌های سبز در طیف روشن و تیره یا رنگ ارغوانی و حتی آبی پررنگ برای رنگ آمیزی مبلمان خود استفاده کنید. در هر صورت متناسب با تغییراتی که در گل‌های باغ کوچک‌‌تان می‌دهید، همیشه می‌توانید مبلمان را به رنگ جدید مثلاً زرد تغییر دهید.

در کاشت مکرر گیاهان قدرت وجود دارد
کاشتن یک گیاه در بیش از یک مکان ممکن است در یک باغ کوچک کار عجیبی به نظر برسد، اما تأثیر زیادی دارد. از پراکندگی زیاد گیاهان در باغ اجتناب کنید. به جای پراکندگی، یک کل را در نظر بگیرید و گیاهان مختلفی بکارید.
می توانید تعمداً از گیاهان همیشه سبز استفاده کنید تا «ستون فقرات» اصلی باغچه را تشکیل دهند تا بتوانید باغچه را در تمام طول سال شاداب و برگدار و سبز نگه دارید. استفاده از چمن در کف حیاط ایده خوبی است. فقط توجه داشته باشید زیاده روی نکنید. قانون این است: سعی کنید از یک گیاه بیش از سه بار استفاده نکنید.

از گیاهان رونده استفاده کنید
در نگهداری از گیاهان زینتی باغچه دقت کنید. هوا در بهار خیلی سریع گرم می‌شود و گیاهان خوب رشد می‌کنند.پس کاشت گیاهان رونده می‌تواند شکوه و عظمت را به باغچه‌تان ببخشد.
پیچک‌های متنوع می‌توانند در پس‌ زمینه رنگی مبلمان و صندلی باغچه بیشتر خودنمایی کنند. بهتر است در طراحی خود از مواد ساده، مقرون به صرفه و طبیعی استفاده کنید. تنظیم محدودیت‌ها باعث می‌شود فکر کنیم چگونه به فضایی خاص دست یابیم بدون آنکه بیش از حد برای طراحی‌اش وقت صرف کنیم.

باغچه‌های ویترینی در فضاهای کوچک
گاهی اوقات فضای ما به حدی محدود است که تنها می‌توانیم فضای کوچکی را برای باغچه خصوصی‌مان داشته باشیم. در چنین شرایطی داشتن یک قفسه چند طبقه برای قرار دادن گلدان‌ها می‌تواند جلوه‌ای زیبا برای باغچه خانگی‌تان ایجاد کند. اگر به نجاری علاقه دارید می‌توانید خودتان با چند تکه چوب این قفسه‌ها را بسازید و از گلدان‌هایتان مراقبت کنید. گلهای رنگارنگ را چه در باغچه بکارید، چه در گلدان، نتیجه کار، طراوت، شادی و نشاط خواهد بود؛ هنگامی که در کنار گلدان‌های رنگین خود یک فنجان قهوه یا چای بنوشید بدون شک حس بهتری برای ادامه روز خواهید داشت. حال اگر در آن فضای زیبا با اعضای خانواده چای یا قهوه بنوشید و گپ بزنید، لحظاتی صمیمی و خاطراتی زیبا خواهید ساخت.

جستجو
آرشیو تاریخی