سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت:

6 سال برای افزایش جمعیت وقت داریم

ایرنا/ همزمان با سالروز جهانی ماما نقش مراقبین سلامت ماما در قالب برنامه پزشکی خانواده تشریح شد.
 حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در مراسم روز جهانی ماما گفت: پنجم ماه می‌ میلادی از سوی سازمان جهانی بهداشت و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی، به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شد. شعار امسال روز ماما، «ماما، حامی فرزندآوری و سلامت خانواده» است.وی با بیان اینکه در قالب برنامه پزشکی خانواده به ازای هر 3 هزار نفر، یک تیم پزشکی خانواده اختصاص خواهد یافت، افزود: نقش ماما در فرزندآوری و شاخص رشد جمعیت، خدمات تخصصی مامایی در حوزه بانوان و مادران باردار، آموزش‌های لازم در افزایش درصد زایمان فیزیولوژیک و ارتقای سلامت جامعه، از جمله وظایف کارشناس ماما در برنامه پزشکی خانواده است.
وی، تعداد کل ماماهای شاغل در بخش خصوصی و دولتی را ۴۶ هزار و ۸۸۷ نفر بیان کرد و افزود: نقش کارشناس مامایی در برنامه پزشکی خانواده تعریف شده و تیم این برنامه متشکل از یک پزشک و دو مراقب سلامت است که یکی از مراقبین سلامت، کارشناس مامایی است.
 ایران در لبه پرتگاه سالخوردگی
صابر جباری سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: کشور ما در لبه پرتگاه سالخوردگی است. در سال‌های پیش رو ۶ سال وقت داریم که افزایش جمعیت داشته باشیم در غیر اینصورت قابل جبران نیست.
وی اظهار داشت: بارداری در هیچ سنی خطر ندارد در برخی شرایط نیازمند مراقب بیشتر است،
جباری، راه‌اندازی مراکز مشاوره ایرانی اسلامی، تدوین راهنمای بالینی زنان باردار، استانداردسازی خدمات مامایی، انجام بیمه خدمات مامایی، پیگیری برای افزایش نیروی مامایی را از اقدامات انجام شده دانست و اظهار داشت: به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده که بدون محدودیت ماما جذب کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی