شهردار تهران خبر داد

سهم 66 درصدی حمل و نقل شخصی در پایتخت


شهردار تهران صبح یکشنبه در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت تا درباره اقدامات حوزه حمل و نقل و اعتبارات گزارش ارائه دهد.
دیروز مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش از آغاز جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: از شهردار تهران دعوت کرده‌ایم‌ تا در خصوص اقدامات در حوزه حمل و نقل و اعتبارات گزارش ارایه کند. شهردار صبح یکشنبه با تعدادی از وزرا و مدیرعامل بانک شهر برای تعیین تکلیف سهم دولت در تأمین واگن‌های مترو برای تهران جلسه داشتند و چشم انتظار پرداخت اعتبار مورد نیاز هستیم تا چینی‌ها ساخت واگنها را آغاز کنند.
در ادامه علیرضا زاکانی با حضور در جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش پرداخت و گفت: با همکاری بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران ۱۱۳ دستگاه واگن ملی ساخته خواهد شد و اعتبارات خرید واگن از چین نیز تا پایان ماه عملیاتی می‌شود.
وی اظهار کرد: دولت چینی تعهد داده است تا ۷۹۰ واگن در مدت ۱۸ ماه به ایران تحویل داده شود. در حال حاضر ۶ رام قطار مترو به صورت کامل از رده خارج شده‌اند. همچنین ۲۶۰ واگن دو طبقه وجود دارد و ۱۸۰ واگن در حال سرویس دهی است. در نوسازی قرار است ۶۳۰ واگن از چین خریداری شود و پس از سال‌ها دولت تمام تخصیص‌ها را صادر کرد و قرار شد تا پایان ماه اعتبارات و مسیر کار عملیاتی شود.
زاکانی همچنین با اشاره به حمل و نقل عمومی تهران گفت: ۶۶ درصد حمل و نقل تهران با خودروهای شخصی و ۳۴ درصد با وسایل حمل و نقل عمومی انجام می‌شود که در این میان ۱۰ درصد مترو، ۶ درصد اتوبوس، ۱۶ درصد تاکسی و ۲ درصد تاکسی‌های اینترنتی در حمل و نقل عمومی سهم دارند. البته باید حمل و نقل با وسایل شخصی را به ۵۵ درصد کاهش دهیم.شهردار تهران با اشاره به اعتبارات گفت: اگر همین امروز بخواهیم کلیه ظرفیت‌های حمل و نقل را فعال داشته باشیم نیازمند ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم.
وی در ادامه گفت: هفته گذشته مطالعات تراموا به کمیسیون حمل و نقل شورا ارسال شد تا تراموا افقی ایجاد شود که از ترمینال شرق تا آزادی مردم با الگوی جدید حمل و نقلی مواجه شوند. در صورت تأیید از سوی شورا ساخت آن ۲ سال طول خواهد کشید و ادامه آن به سمت چیتگر این منطقه را تبدیل به نقطه اشتراکی خواهد کرد. البته اتوبوس‌های سه کابین نیز مطلوبیتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند و قراردادهای آن منعقد می‌شود.
زاکانی درباره ون‌ها گفت: هم ایران خودرو و هم سایپا دو الگوی ون دارند و پول ۶۳۰ ون و ۶۴۰ اتوبوس واریز شده است و وزارت کشور باید آنها را تحویل دهد. همچنین ۳۰ هزار ون در طول ۳ سال افزوده خواهد شد.
شهردار تهران گفت: نوسازی ۵۰ هزار تاکسی و ۴۰۰ هزار موتور برقی نیز در دستور کار است تا تهران را از آلودگی نجات دهد.
شرکت کنترل ترافیک تهران به فعالیت خود ادامه می‌دهد
صبح دیروز عده‌ای با  تجمع مقابل شورای شهر نسبت به انحلال شرکت کنترل ترافیک تهران و ادغام آن در شرکت رایانه شهر اعتراض داشتند که  ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز اظهار کرد: موضوع شرکت کنترل ترافیک هنوز حل نشده اما بر اساس توافق‌های انجام شده، قرار است شرکت کنترل ترافیک به کار خود ادامه دهد و دستورهای مربوط به جابه‌جایی‌ها نیز مسکوت باقی بماند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی