فاطمی‌امین از وزارت صمت خداحافظی کرد

جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز گذشته در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صمت، نظرات خود را درباره عملکرد این وزیر بیان کردند. بعد از آن رضا فاطمی‌امین به دفاع از خود پرداخت. رئیس جمهور هم با حضور در مجلس از عملکرد وزیر خود دفاع کرد، اما در نهایت نمایندگان با ماندن فاطمی‌امین بر پست وزارت صمت موافقت نکردند و وی از این سمت خداحافظی کرد.

رئیس جمهور: نمی‌توان عملکرد وزارت صمت را صرفاً بر اساس بخش خودرو ارزیابی کرد
رئیس جمهور روز گذشته در جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی، در دفاع از وزیر خود با بیان اینکه همه دوستان در مجلس و حتی استیضاح‌کنندگان به پاک‌دستی و ضدفساد بودن وزیر صمت گواهی دادند، اظهار داشت: به گواه گزارش‌های رسمی شاهد رشد در حوزه‌های مختلف عملکرد وزارت صمت بوده‌ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی گفت: گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، علاوه بر گزارش‌های وزارتخانه صمت و دولت نشان می‌دهد که همه شاخص‌ها در وزارت صمت، در حوزه تولید، معدن، تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور نشان‌دهنده رشد است و عملکرد وزیر باید با این شاخص‌ها سنجیده شود. شما به‌عنوان نماینده این شاخص‌ها را در رشد تولید، تعیین تکلیف وضعیت معادن و افزایش تجارت ببینید. تجارت کشور بویژه در منطقه، ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است و این آمارها را دستگاه‌های بیرون از دولت تأیید می‌کنند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسأله مورد اتفاق‌نظر دولت و مجلس، وضعیت خودروسازی است. وضع خودروسازی در کشور حتماً به تحول نیاز دارد.
رئیس جمهور افزود: وضعیت تولید کیفی و کمی خودرو مورد تأکید مشترک ما و شماست. به مردم وعده داده بودم که باید تولید کیفی و کمی خودرو ارتقا یابد و گام‌های جدی در این زمینه‌ها برداشته شده اما کار در میانه راه است.
رئیس جمهور افزود: تصویب قوانین مناسب در مجلس، مانند عایدی بر سرمایه و بعضی مالیات‌ها و معاملات می‌تواند مؤثر باشد. حتماً اقدامات دولت در این زمینه تأثیرگذار است و دولت به قیمت‌سازی‌ها و ایجاد حباب در قیمت حساس است و با آن برخورد می‌کند. این از جمله دغدغه‌های مشترک دولت و مجلس است که باید با مافیا و سوداگری و قیمت‌سازی و کسب سودهای آنچنانی برخورد جدی شود.
رئیس جمهور نقطه اتفاق دیگر دولت و مجلس را برخورد با مافیای خودرو عنوان و تصریح کرد: باید دست‌های پنهان و عوامل فساد در این باره شناسایی شده و با آنها برخورد شود. مواردی هم تاکنون شناسایی شده و پرونده‌های آنها در مراجع رسمی مطرح است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در قضیه واگذاری خودرو در روال غیرمعمول هم، اول آن را در دولت مطرح و تأکید کردم که در اولین گام هر کس در این رابطه مسئولیت دارد، باید برکنار شود و در مرحله بعد برخورد قضایی و قانونی صورت گیرد.
دکتر رئیسی با بیان اینکه موضوع خودرو به خاطر سودهای کلانی که دارد مورد توجه دست‌های ناپاک است، گفت: نکته دیگری که مورد توافق ما و مجلس است، وضع قیمت خودرو و وضعیت و شرایطی است که افراد سودجو و سوداگر درست کردند. حالا علل و مواردی که در این باره وجود دارد، قابل بررسی است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قوت‌ها و ضعف‌ها را باید با هم دید. حتماً ضعف‌هایی در بعضی وزارتخانه‌ها وجود دارد که به محض مواجهه با آنها به‌دنبال رفع ضعف‌ها خواهیم بود.

در جلسه استیضاح وزیر صمت چه گذشت؟
به گزارش ایرنا، روز گذشته موافقان استیضاح وزیر صمت، بیشتر، از عملکرد این وزارتخانه در حوزه خودرو انتقاد کردند. آنها معتقد بودند که نه تنها قیمت خودرو سرسام‌آور است، بلکه آمارهایی که سازندگان خودروی داخلی درباره تولید ارائه کرده‌اند، واقعی نبوده است. نمایندگان به این موضوع هم اشاره کردند که در 20 ماه گذشته وزیر صمت در حوزه خودرو اعم از کنترل قیمت بازار، کیفیت خودرو و واردات خودرو هیچ کاری انجام نداد و با سوءمدیریت خود باعث تشدید شرایط بازار شد.
مخالفان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن دفاع از عملکرد فاطمی‌امین، تأکید کردند که دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند و نباید فضا را دوقطبی کرد. آنها معتقد بودند که در سال‌های اخیر یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده و استیضاح اقدام راهبردی نیست. به اعتقاد مخالفان استیضاح، تداوم روند مسائل این وزارتخانه در طول سال‌ها و دولت‌های مختلف با طرز فکرهای متفاوت نشان می‌دهد مشکلات این وزارتخانه بیش از اینکه به عملکرد وزرای صمت مرتبط باشد به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور مربوط است و تغییرات مکرر در این وزارتخانه مشکلی را حل نکرده است.

با هرگونه رانت‌خواری و ویژه‌خواری مقابله می‌کنیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی روز گذشته مجلس در دفاع از عملکرد خود گفت: صنعت خودروی ایران بیمار است و از دردهای مزمن رنج می‌برد. اکنون در این صنعت به جای خوبی رسیده‌ایم و در میانه جراحی این صنعت هستیم و نشانه‌های بهبود حاصل شده است. صنعت خودرو مسائل زیادی دارد، اما این روزها قیمت خودرو بیشتر به چشم می‌آید.
وی یادآوری کرد: ما امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم و قیمت خودرو در بازار هم معلول متغیرهای اقتصادی است و برنامه اولیه ما این است که با انجام واردات و همچنین افزایش تولید، التهابات بازار خودرو کاهش یابد.
 
   نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی روز گذشته، با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند و به این ترتیب فاطمی‌امین با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲ رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس از وزارت صمت خداحافظی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی