عضـویت در شرکـت هـــرمـــی ترفنــدی برای اخــاذی

گروه حوادث/ همزمان با گروگانگیری چند جوان افغانستانی در تهران از سوی اعضای یک شرکت هرمی و اخاذی‌های میلیاردی از خانواده آنها سه متهم در این پرونده بازداشت شدند.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، 12 فروردین امسال مرد جوانی به پلیس رفت و از ناپدید شدن کارگرش خبر داد و گفت: من کارفرمای شرکت ساختمانی هستم. مدتی قبل کارگرم که افغانستانی است مرخصی گرفت تا به دیدن خانواده‌اش برود. اما روز گذشته خانواده نظیر با من تماس گرفتند و مدعی شدند پسرشان را گروگان گرفته‌اند و از آنها در مقابل آزادی‌اش 30 میلیون تومان درخواست کرده‌اند. آنها هم که جان پسرشان را در خطر می‌دیدند، پول را پرداخت کرده اما نظیر را آزاد نکرده‌اند. از آنجایی که در ایران نبودند از من خواستند این موضوع را از طریق شکایت به پلیس پیگیری کنم.
با شکایت کارفرما، تحقیقات به دستور بازپرس جنایی آغاز شد. در بررسی‌های اولیه دو فرضیه از سوی تیم تحقیق مطرح شد. نخستین فرضیه این بود که پسر جوان در دام شرکت‌های هرمی گرفتار شده است و دومین احتمال نیز موضوع گروگانگیری از سوی قاچاق‌برها بود چون نظیر قصد خروج غیرقانونی از ایران را داشته این فرضیه نیز پررنگ بود.
در حالی که تحقیقات روی این دو موضوع متمرکز شده بود، کارآگاهان با شکایت‌های مشابه دیگری نیز مواجه شدند. در تمامی شکایت‌ها، خانواده‌ها اعلام کردند که پسرشان ناپدید شده و در تماس گروگانگیران مبالغ مختلفی تا 200 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند، اما فرزندشان آزاد نشده است.
یکی از خانوادها که برای آزادی فرزندش 120 میلیون تومان پرداخت کرده بود، به تیم تحقیق گفت: پسرم در سودای پولدار شدن از افغانستان به ایران آمد. مدتی کارگری می‌کرد و بعد از آن با پسری از هم‌ولایتی‌هایمان به نام رحمان آشنا شد که او را تشویق کرد تا عضو شرکتی هرمی شود. پسرم نیز که تصور می‌کرد با این کار یک‌شبه پولدار می‌شود قبول کرد اما به محض ورود به دفتر این شرکت ناپدید شد و دیگر از او خبری نداشتیم تا اینکه فردی با ما تماس گرفت و گفت در ازای 120 میلیون تومان پسرمان را آزاد می‌کنند. این پول را پرداخت کردیم اما از آزادی پسرم خبری نشد.
در همه پرونده‌ها شاکی‌ها از پسری به نام رحمان حرف می‌زدند فردی که عضو شرکت هرمی بوده و بقیه را تشویق به عضویت در گروه کرده بود. با برملا شدن این موضوع، شماره حساب‌هایی که خانواده‌های گروگان‌ها پول به حساب آنها واریز کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که صاحبان این حساب‌ها سه پسر افغانستانی هستند. یکی از آنها به نام احمد در دانشگاهی معتبر در پایتخت مشغول گرفتن مدرک دکترای حقوقش بود و دو نفر دیگر کار آزاد داشتند.
به دستور بازپرس غلامحسین صادق‌زاده، هر سه نفر بازداشت شدند احمد در تحقیقات گفت: مدتی قبل کارت بانکی‌ام را به پسر عمه‌ام دادم و از ماجرای شرکت هرمی و گروگانگیری نیز بی‌خبرم.
در حالی که سه پسر جوان منکر ماجرا بودند، اما مدارک و شواهد پلیسی نشان می‌دهد که آنها از ماجرای پول‌های میلیاردی که از خانواده گروگانگیران دریافت و به حسابشان واریز شده با خبر هستند. به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای امور جنایی تهران، هر سه نفر بازداشت شده و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی