نگذاریم این میراث بی‌همتا بمیرد

برای توسعه صنعت گردشگری باید از جنگل‌های هیرکانی حفاظت شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: سه سایت جنگل‌های هیرکانی در شهرستان‌های تالش، فومن و رودبار در تیرماه ۱۳۹۸ در فهرست میراث ‌جهانی یونسکو به ثبت رسید. این جنگل‌ها به‌عنوان فسیل زنده و ذخیره‌‌گاه ژنتیکی یاد می‌شوند و ازجمله مهم‌ترین‌ جاذبه‌های گردشگری منطقه نیز به شمار می‌روند.
به گزارش ایرنا، ولی جهانی بر لزوم توسعه بهینه صنعت گردشگری به‌ همراه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی تأکید کرد و افزود: گردشگری از ظرفیت قابل‌توجهی برای کمک به اقدامات حفاظتی عرصه‌های میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی گیلان برخوردار است. جنگل‌های هیرکانی پناهگاه گونه‌های مختلفی از حیات‌وحش و گیاهان در معرض خطر است. عوامل متعددی از جمله دست‌اندازی‌های انسانی، ویلاسازی، سدسازی، قطع بی‌رویه، قاچاق چوب، دپوی زباله، چرای بیش‌ از حد دام و شکار غیرقانونی از مواردی هستند که این میراث ارزشمند را مورد تهدید قرار داده و این اداره‌ کل در تلاش است با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده از طریق ثبت این سایت‌ها در فهرست میراث‌ جهانی یونسکو از آن به‌ نحو شایسته‌ای حفاظت و حراست کند.
جهانی تصریح‌کرد:ساماندهی دام و دامدار، توانمندسازی روستاییان، جلوگیری از ساخت‌وساز در محوطه‌های جنگلی، آموزش و افزایش آگاهی‌های همگانی در مورد جنگل و ارزش‌های وابسته به آن، ساماندهی زباله و بازیافت پسماندها، گردشگری پایدار و آموزش راهنمایان گردشگری بر پایه اصول طبیعت‌گردی از راهکارهای مقابله با تخریب بیشتر این جنگل‌های باستانی است.
جنگل‌هایی که می‌میرند
به گزارش ایسنا بخشی از جنگل‌های روستای «زرندین» در میان جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های کشاورزی منطقه و در فاصله پنج کیلومتری شهرستان نکا، از سال‌ ۱۳۶۴ میزبان زباله‌های این شهرستان و روستاهای اطراف آن است. از بین رفتن درختان بر اثر آلودگی خاک و آب و نشت شیرابه در جنگل و ورود آن به آب‌های زیرزمینی، از معضلات دپوی غیراصولی زباله است.
جستجو
آرشیو تاریخی