تمهیدات ویژه مدیریت شهری برای نمازگزاران عید فطر

اتوبوس و مترو رایگان است

معاون خدمات شهری و رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر شهرداری تهران، اقدامات شهرداری تهران برای برپایی باشکوه نماز عید سعید فطر در مصلای تهران را تشریح کرد.
به گزارش ایرنا، حسین نظری گفت: رسیدگی به فضای سبز داخل و اطراف مصلی، گل‌آرایی جایگاه نماز، شسستشوی معابر، ایجاد مسیرهای دسترسی و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در اقصی نقاط مصلی، تأمین و استقرار سرویس‌های بهداشتی سیار و... از جمله اقدامات معاونت خدمات شهری با کمک و همراهی منطقه هفت است.
وی با اشاره به اینکه جلساتی با پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص هماهنگی اجرای مراسم برگزار شده است، افزود: همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای سرویس‌دهی ناوگان حمل و نقل پس از اتمام نماز عید سعید فطر، خدمات‌رسانی تمامی خطوط مترو از ساعت۵:۳۰ صبح، اتخاذ تدابیر لازم برای جابه‌جایی نمازگزاران از ایستگاه‌های مترو، پیش‌بینی ایستگاه‌های تاکسی ون برای انتقال نمازگزاران از پارکینگ‌ها و بالعکس، اعزام خودروهای شاتل برقی برای جابه‌جایی نمازگزاران در داخل مصلی و اعزام اتوبوس به مساجد برای انتقال نمازگزاران با هماهنگی امور مساجد نیز از جمله اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک است.
به گفته نظری، نیروی آتش‌نشان نیز به همراه خودروهای سبک و سنگین در داخل و اطراف مصلی مستقر می‌شوند و به منظور حفظ انضباط اجتماعی با هماهنگی یگان حفاظت شهرداری و فراجا، عوامل و خودروهای شرکت شهربان نیز در اطراف مصلی استقرار پیدا می‌کنند.
 آماده‌باش اورژانس
یک هزار دستگاه آمبولانس در محل‌های برگزاری نماز عید فطر مستقر خواهد شد تا در صورت نیاز خدمات درمانی به نمازگزاران ارائه دهد. در روز عید سعید فطر ۷۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳۲۰ دستگاه موتورلانس، ۵۲ پایگاه هوایی، بیش از سه هزار پایگاه زمینی مستقر و در حال آماده‌باش خواهند بود تا درصورت نیاز خدمات درمانی لازم را ارائه دهند.
مترو روز عید فطر رایگان است
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز از سرویس‌دهی رایگان در خطوط هفت‌گانه مترو تهران و حومه در روز عید سعید فطر خبر داد.
به گزارش ایسنا، مسعود درستی گفت:  خدمات‌رسانی در خطوط درون‌شهری از ساعت ۵ صبح آغاز می‌شود و در این روز تعداد حرکت قطارها نسبت به برنامه عادی در روزهای تعطیل افزایش می‌یابد که در این راستا سرفاصله حرکت قطارها در خط یک و ۲ از ۷ دقیقه به ۵ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد. از ابتدای سرویس‌دهی مترو تا پایان نماز عید، امکان سوار یا پیاده‌شدن مسافر در ایستگاه شهید بهشتی وجود ندارد و شهروندان برای حضور در مصلی تنها می‌توانند از ایستگاه مصلی امام خمینی(ره) در خط یک استفاده کنند.
خدمات رایگان اتوبوسرانی تهران به نمازگزاران در عید فطر
روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز اعلام کرد: برای آرامش و رفاه  شرکت‌کنندگان در این مراسم  ناوگان مخصوص مراسم و برقراری سرویس‌های دربستی از مساجد و پایگاه‌های بسیج مناطق ۲۲ گانه سطح شهر، از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد از ۲۴ مبدأ و میدان اصلی شهر به مصلی رایگان خدمت‌رسانی می کنند. در پایان این مراسم، شرکت‌کنندگان به مبادی و میادین اولیه، بازگردانده خواهند شد.
 آمادگی کهریزک برای دریافت فطریه
مدیر روابط عمومی مؤسسه خیریه‌ کهریزک در آستانه عید سعید فطر از آمادگی این مؤسسه برای دریافت فطریه و کفاره روزه‌داران خبر داد. محمدعلی احمدی تنکابنی گفت: خیرین و نیکوکاران می‌توانند علاوه بر فطریه، انواع هدایای نقدی و غیرنقدی خود را به کهریزک اهدا کنند.

 

اعلام میزان زکات فطره از سوی دفتر مقام معظم رهبری
میزان زکات فطره امسال براساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد، کافی است. ضمناً مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، ۶۰ هزار تومان اعلام شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی