روز تولد، شماره تلفن نیست که رندش بهتر باشد

همه چیز به کنار، حداقل به سلامت جنین اهمیت بدهید

پری باقری/ تاریخ‌های مهم و رند، حالا به معضلی برای خیلی از بیمارستان‌ها تبدیل شده است؛ چون برخی از والدین دوست دارند تاریخ تولد نوزادشان رند باشد! اصلاً انتخاب تاریخ رند برای تولد نوزاد - بدون توجه به پیامدها و آسیب‌های گاه جبران‌ناپذیرش - چطور می‌تواند یک مد یا اگر مد نه، یک موضوع جالب‌توجه به حساب بیاید و سیستم درمان را دچار مشکل کند؟
1ماه تولد مورد علاقه والدین و تاریخ تولد رند، چیزی نیست که به واسطه آن اعتبار کسب شود یا درجه‌ای به موقعیت کسی اضافه شود. این، چیزی مثل شماره تلفن رند نیست، هرچند شماره تلفن رند هم دلالت بر جایگاه اجتماعی و تشخص ندارد که این هر دو به واسطه رفتار و کردار و منش حاصل می‌شود نه چیزهایی مثل منسب و شماره تلفن و مدرک. 
متأسفانه به دلیل فقر فرهنگی و بی‌توجهی برخی از مراجع ذی‌صلاح، تاریخ تولد برخی از نوزادان به واسطه جهل بعضی از والدین به یک انتخاب ولو محدود تبدیل شده است. به تأخیر انداختن یا تعجیل در تولد جنینی که قرار است روزهای آخر یا اول یک ماه یا نزدیک به یک تاریخ مهم یا رند متولد شود، به مسأله مهم و جدی بیمارستان‌ها تبدیل شده است. این موضوع یا ریشه در خرافاتی بودن برخی والدین و توجه آنها به مطالب مربوط به خصوصیات متولدان هر ماه که در فضای مجازی پر است، دارد یا نشان‌دهنده فقر فرهنگی و استفاده از موضوع‌هایی مثل اعداد رند برای جلب توجه و به اصطلاح کلاس گذاشتن است.
2 همین خرافاتی بودن یا نشان دادن کلاس! گاه موجب زیان‌های جبران‌ناپذیری برای نوزاد، خانواده و سیستم درمانی کشور می‌شود. به عنوان مثال، اصرار مادری برای خارج کردن جنین دیرتر از موعد، گاهی موجب مرگ داخل رحمی شده است. عکس این موضوع، یعنی به دنیا آوردن پیش از موعد و زودرس نوزادان، موجب نیاز اغلب آنان به ان‌آی‌سی‌یو و گاه صدمات جبران‌ناپذیر به نوزادان و در مجموع تحمیل هزینه به خانواده می‌شود. علاوه بر لطمه دیدن نوزادان، والدین و خانواده نیز تحت تأثیر این مشکلات دچار آسیب می‌شود که گذشته از هزینه، افسردگی مادر و شوک و غم ناشی از مشکلات به وجود آمده از آن جمله است. 
3مشکل دیگری که به وجود می‌آید بالا رفتن احتمال ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی است. به دلیل زیاد شدن یکباره کار خدمات و کمک بهیاران، کارهایی مثل تغییر ملحفه‌ها به‌درستی و به دقت همیشه انجام نمی‌شود و همین موضوع از علل افزایش عفونت‌های بیمارستانی است.
4نکته دیگر این است که حجم زیاد بیماران و تخت‌های کم و شلوغی بی‌دلیل بیمارستان باعث می‌شود خیلی وقت‌ها بیماران اورژانس به یک تخت برای گرفتن درمان دسترسی نداشته باشند.
5روی دیگر این موضوع مربوط به بخش درمان و کادر درمان است. مهم‌ترین موضوع، استرس بالای پرسنل بیمارستان است؛ آنان می‌دانند در تاریخ‌های رند و مهم، حجم کار بسیار زیاد می‌شود و با توجه به کمبود پرسنل دچار استرس می‌شوند. استرس از یک‌سو و تحمیل شیفت‌های طولانی‌مدت که خارج از توان است، از سوی دیگر، طبیعی است که موجب کاهش کارآیی شود و این امر مسائلی را در پی خواهد داشت ازجمله کاهش دقت و رغبت و افزایش اشتباه به‌طور ناخواسته. 
6موضوع دیگر، خستگی همه پرسنل بیمارستان اعم از ماما، پرستار، پذیرش، نگهبانان و... است. این خستگی موجب کاهش آستانه تحمل و درنتیجه در مواردی بروز درگیری‌های لفظی بین همراهان و بیماران با پرسنل می‌شود که خاطره بدی برای همه می‌سازد.
7 از نکات قابل توجه، افزایش فشار برخی از پزشکان بر تریاژ مامایی است؛ جایی که اولین‌بار بیمار ویزیت می‌شود. بعضی از پزشکان خواستار بستری کردن بیمارشان زودتر از موعد می‌شوند که غالباً مامای تریاژ راضی به این امر نمی‌شود. پزشکان برای راضی نگه‌داشتن بیماران و از دست ندادن آنها، ترجیح می‌دهند برای بستری بیمار به‌منظور زایمان در تاریخ رند به ماماها فشار بیاورند. در این میان گاهی برخی از مقامات ارشد در برخی از بیمارستان‌ها نیز وارد موضوع شده و برای راضی نگه‌داشتن پزشک زیر بار خواسته آنان می‌روند.
8این همه آشوب و مسأله، فقط برای نوشته شدن یک عدد رند در شناسنامه طفلی است که باید دعا کنیم و امیدوار باشیم صدمه‌ای نبیند و به سلامت پا به دنیا بگذارد. چون در غیر این صورت، با وجود تحمیل این همه عذاب و هزینه، این عدد رند در نهایت چیزی نخواهد بود جز یک سالروز تلخ و نفس‌بر، بخصوص برای والدین پشیمان آن نوزاد.
جستجو
آرشیو تاریخی