نمونه‌برداری سلولی از «پلنگ»، «یوزپلنگ» و«خرس سیاه» در حال انقراض توسط دانشمندان ایرانی

توافقنامه راه اندازی بانک سلولی گونه های جانوری در معرض تهدید در نشست مشترک رؤسای سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد دانشگاهی کشور در مرکز ملی ذخایر ژنتیک ایران جهاد دانشگاهی منعقد شد.
به گزارش تسنیم ، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیک ایران در این نشست از نمونه‌برداری از گونه‌های در حال انقراض شامل «پلنگ، یوزپلنگ و خرس سیاه» با همکاری راهبردی سازمان محیط زیست خبر داد.
دکتر رضا آذربایجانی؛ سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیک ایران گفت: توافقنامه راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید با همکاری سازمان محیط زیست از شهریورماه آغاز شده است تا بتوانیم منبع خونی جانوری حیات وحشی را که دچار یک رخداد ناخواسته‌ای می‌شود و احتمال از دست دادنش وجود دارد،احیا کنیم.
آذربایجانی گفت: در نیمه دوم سال گذشته برای نمونه‌هایی از پلنگ ، یوزپلنگ و خرس سیاه مشکلاتی پیش آمده که  نمونه‌ها در حال تلف شدن بودند،  با همکاری راهبردی سازمان محیط زیست در زمان طلایی برداشت نمونه انجام شد و بافت‌ها برای ایجاد سلول‌های مختلف وارد شرایط آزمایشگاهی شدند و تست‌های آلودگی و کنترل کیفی‌های مختلف صورت گرفت.
سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیک ایران با اشاره به کاربردهای این نمونه‌ها تصریح کرد:‌ امروز ممکن است با جانوران منقرض شده مواجه باشیم و ندانیم اینها از لحاظ ژنتیکی در چه وضعیتی قرار داشتند، وجود یک نمونه باعث می‌شود تا سالیان سال روی آنها تحقیق و توسعه انجام گیرد.
وی تأکید کرد: خوشبختانه برای نمونه‌های یوزپلنگ تکرارهای زیاد از نمونه‌های سلولی جنسی و غیرجنسی ذخیره سازی کردیم و دست ما برای مطالعه باز است.

 

افزایش ۱۰۰ درصدی جمع‌آوری نمونه‌های زیستی در ۱۴۰۱
مدیرکل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست گفت: در سال ۱۴۰۱ دوبرابر سال ۱۴۰۰ جمع‌آوری و بانک نمونه زیستی را داشتیم.دکتر محمد مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین پارامترهای ذخایر ژنتیک، اهمیت حفاظت از تنوع زیستی است. زمانی که موضوع حفاظت ژنتیکی مطرح می‌شود اگر تنوع ژنتیکی با فرسایش مواجه شود تلاش‌های ما با شکست مواجه خواهد شد.وی تصریح کرد: در تنوع زیستی ایران 198 گونه پستاندار، 24 گونه دوزیست، 264 گونه خزنده، 5570گونه پرنده، 273 گونه ماهی و 8000 گونه گیاهی وجود دارد. در وضعیت گونه مهره‌داران، 2 گونه منقرض شده وجود دارد که ببر مازندران و شیر است و در کنار آنها 14 گونه در وضعیت بحرانی، 21 گونه در معرض خطر و 41 گونه آسیب‌پذیر وجود دارد.
مدادی گفت: وضعیت گونه‌های مهره‌دار براساس فهرست ملی 1401 نزدیک به 86گونه در معرض انقراض است که شامل 12 پستاندار، 52 پرنده و 18 خزنده و دوزیست است. همچنین 160 گونه حمایت و حفاظت شده وجود دارد از جمله 32 پستاندار و 96 پرنده.

جستجو
آرشیو تاریخی