تا صبح 13 فروردین 766 نفر در تصادفات جان باختند

مسافرانی که به خانه برنگشتند

نگاهی به آمار فوتی‌های 5 سال اخیر نشان می‌دهد که غیر از سال 1399 که به دلیل محدودیت‌های کرونایی حدود 534 فوتی سهم سفرهای نوروزی بود مابقی آمار گویای آن است که همواره تعداد فوتی‌های تصادفات سفرهای نوروزی حداقل بالای یکهزار نفر است. امسال نیز آمار قربانیان تصادفات تا پایان روز دوازدهم فروردین نشان می‌دهد که بیش از 750 نفر جانشان را از دست داده‌اند. البته این آمار تنها در زمان وقوع تصادف و در نهایت 48 ساعت پس از آن است و سرنشینان خودروهایی که دچار مصدومیت منجر به فوت می‌شوند در آمار اولیه ثبت نمی‌شوند و آمار دقیق‌تر بعد از پایان تعطیلات و بر اساس علت فوت از سوی پزشکی قانونی اعلام می‌شود که به طور حتم نتیجه آن نشان می‌دهد که هنوز تا رسیدن به ایده‌آل‌ها و کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای فاصله بسیاری داریم. به طوری که سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا در این باره گفت: متأسفانه۵۱ درصد فوتی‌ها در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند، 6 درصد در حین انتقال به مراکز درمانی و ۴۳ درصد در بخش بیمارستانی فوت می‌کنند.
 
علل اصلی تصادفات نوروزی
سرعت غیرمجاز، بی‌توجهی به جلو و خستگی و خواب آلودگی 3 موضوع اصلی تصادفات در ایام نوروز است. سردار حسن مؤمنی، رئیس پلیس راه کشور در این باره عنوان کرد: این سه عامل سبب وقوع ۸۲ درصد از کل تصادفات جاده‌ای در طول اجرای طرح نوروزی شده است. اینها مواردی است که راننده در آن نقش مهمی دارد، راننده باید با سرعت مجاز و در مواردی حتی با سرعت مطمئنه حرکت کند. راننده باید توجه کافی به مسیر مقابل داشته و از کار با گوشی تلفن همراه و... در حین رانندگی پرهیز کند. همچنین باز هم این راننده است که باید خواب کافی داشته باشد. ما بارها تأکید کرده‌ایم که رانندگان باید به ۳۰ کیلومتری شهرها دقت کنند، ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد؛ چراکه راننده یا تصور می‌کند دیگر به مقصد رسیده و نیازی به استراحت ندارد، یا اینکه با نزدیک شدن به مقصد تلاش می‌کند با سرعت بیشتری به محل اقامت خود برسد.
 
بیشترین تصادفات در جاده‌های کفی
سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا نیز با اشاره به استان‌هایی که در ایام نوروز بیشترین تصادفات رانندگی مرگبار در آنها رخ داده، گفت: برخلاف تصور رایجی که برخی جاده‌های کوهستانی و پرپیچ و خم را جزو جاده‌های مرگبار می‌دانند، باید بگویم که آمارها نشان می‌دهد بیشترین تصادفات فوتی در جاده‌های هموار و به اصطلاح کفی رخ داده است. البته رانندگی در جاده‌های کوهستانی و پرپیچ و خم نیز نیازمند مهارت بالایی است، اما موضوع این است که برخی تصور می‌کنند رانندگی در جاده‌های کفی کار آسانی است و از این رو دقت کمتری در حین رانندگی به خرج می‌دهد. از طرف دیگر ممکن است طولانی بودن جاده و یکنواخت بودن آن سبب شود تا از دقت و حساسیت راننده در حین رانندگی کاسته شده یا راننده دچار خستگی و خواب‌آلودگی شود. به طوری که بیشترین تصادفات در جاده‌های جنوبی و مرکزی کشور رخ داده است.
 
نخستین تصادف مرگبار پایتخت در سال ۱۴۰۲
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وقوع اولین تصادف منجر به مرگ در پایتخت در صبح روز اول فروردین ماه ۱۴۰۲ خبر داد.سرهنگ احسان مؤمنی در این باره گفت: صبح روز اول فروردین ۱۴۰۲، اولین حادثه ترافیکی منجر به فوت در شهر تهران رقم خورد. در این حادثه که حدود ساعت ۶:۵۰ صبح روز سه‌شنبه، اول فروردین ماه ۱۴۰۲ رخ داد، یک دستگاه سواری هیوندا در مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید خرازی در حال حرکت بود که در نزدیکی‌های بیمارستان تریتا به علت سرعت زیاد، قادر به کنترل وسیله نقلیه نبود و با گارد ریل واقع در رفیوژ میانی مسیر برخورد کرد و پس از شکستن هشت شاخه گاردریل متوقف شد.
وی افزود: به دلیل بسته نبودن کمربند ایمنی از سوی راننده، متأسفانه راننده به بیرون از خودرو پرتاب شده و این فرد که حدود ۲۱ سال داشت، در دم و در همان محل حادثه جان خود را از دست داد.

 ۱۱ کشته در تصادف زاهدان
حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اولین روز سال ۱۴۰۲ با ثبت ۱۱ فوتی در یک تصادف آغاز شد. در اولین روز از بهار، بر اثر برخورد دو خودروی پژو ۴۰۵ در محور خاش به زاهدان ۱۱ نفر فوت کردند و یک نفر مصدوم شدند. این حادثه در ساعت ۲۰و ۱۵ دقیقه سه‌شنبه اول فروردین در محور خاش به زاهدان رخ داد. به گفته غزنوی، متأسفانه ۱۱ نفر قبل از رسیدن عوامل اورژانس و در حین تصادف در دم جان باختند. وی افزود: یک مصدوم این حادثه توسط یک دستگاه آمبولانس به بیمارستان امام خمینی(ره) خاش برای سیر مراحل درمانی، منتقل شد.

فوت ۵ نفر بر اثر تصادف در هرمزگان
 تصادف خودروی سواری سمند و پژو در جاده بندر لنگه به بندر چارک جان 5 نفر را گرفت. سرهنگ مهدی نیکبخت، رئیس پلیس راه هرمزگان در تشریح این خبر گفت: در این حادثه که دقایق اولیه روز 7 فروردین رخ داد، چهار سرنشین خودروی سواری پژو و راننده خودروی سمند جان خود را از دست دادند. 
وی با بیان اینکه علت این حادثه تجاوز به چپ خودروی سواری پژو بوده است، تصریح کرد: این تصادف در جاده اصلی بندر لنگه به بندر چارک نرسیده به روستای دیوان رخ داد که این بخش از جاده دوطرفه و بدون جداکننده است.
 
3 فوتی و ۲۵ مجروح در سیستان و بلوچستان
براثر واژگونی ۲ دستگاه خودروی حامل اتباع بیگانه در محدوده شهرهای سراوان و زاهدان 3 نفر کشته و ۲۵ نفر مجروح شدند.
 دکتر فریبرز راشدی، رئیس اورژانس‌ پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بر اثر واژگونی یک دستگاه خودروی تویوتا حامل اتباع بیگانه غیرمجاز در محور فرعی جالق به سینوکان سراوان یک نفر فوت و ۲۵ نفر مصدوم شدند.رئیس اورژانس‌ پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: دومین حادثه نیز در ۱۰ کیلومتری زاهدان محدوده قطار خنجگ رخ داد که در این حادثه بر اثر واژگونی خودروی سمند هر دو سرنشین خودرو فوت کردند.
 
واژگونی اتوبوس در قم با یک کشته
بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در جاده اراک به قم یک نفر فوت کرد و ۱۰ نفر دیگر مصدوم شدند.سرهنگ مختار پناهی، رئیس پلیس راه قم گفت: این حادثه در فاصله ۶۰ کیلومتر مانده به شهر قم بعد از امامزاده جعفر(ع) رخ داد و یکی از سرنشینان اتوبوس جان خود را از دست داد. علت این سانحه بر اساس بررسی کارشناسان پلیس راه، خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده‌ است.
 
5 کشته و ۴۴ مصدوم بر اثر واژگونی اتوبوس در محور بیرجند
بر اثر واژگونی اتوبوس مسافربری مشهد - زابل در محور بیرجند - سربیشه 5 نفر فوت و ۴۴ نفر مصدوم شدند. سرهنگ علیرضا رضایی، رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: واژگونی اتوبوس در کیلومتر ۲۵ جاده بیرجند - سربیشه و 5 کیلومتری شهر مود روی داده است.۴۱ نفر از مصدومان حادثه با چندین دستگاه آمبولانس به بیمارستان منتقل و 3 نفر توسط تیم اورژانس در محل درمان شدند. علت این حادثه هنوز مشخص نشده و در دست بررسی است.

جستجو
آرشیو تاریخی