220 شهر در صبح روز سیزدهم فروردین یخ زدند

کاهش دما و بارش برف به کشاورزان برخی استان‌ها خسارت زد

زهره افشار/  روز طبیعت امسال با وجود اینکه در بیشتر نقاط کشور، آسمان صاف بود و تنها در استان خراسان رضوی بارش‌های رگباری داشتیم اما روند کاهشی دما که از روز پنجشنبه گذشته در کشور آغازشده بود، سبب شد 220 شهر کشور در صبح روز سیزدهم فروردین ماه یخ بزنند و مردم این شهرها در بهار 1402 زمستان را تجربه کنند.
در همین حال به دنبال کاهش شدید دما در بیشتر نقاط کشور و بارش برف در ارتفاعات مناطق سردسیر غرب و شمالی کشور در روز دوازدهم فروردین، سازمان هواشناسی به کشاورزان 22 استان کشور نسبت به احتمال خسارات ناشی از سرمازدگی و یخ‌زدگی هشدار داده بود که متأسفانه به دلیل نشستن برف روی شکوفه‌های بهاری باغ‌های چندین استان از جمله آذربایجان شرقی، لرستان، گیلان و اردبیل خسارت‌هایی به بخش کشاورزی این استان‌ها وارد شد که در حال برآورد خسارت هستند.
«صادق ضیاییان» مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: همانگونه که قبلاً پیش‌بینی کرده بودیم در صبح روز یکشنبه سیزدهم فروردین در 220 شهر کشور، دمای صفر و زیر صفر درجه داشتیم که از این تعداد 210 شهر دمای زیر صفر درجه سانتیگراد داشتند و این مسأله موجب خسارت‌هایی به باغ‌های کشاورزی اطراف این شهرها شد.
وی افزود: در روز طبیعت دما در مراکز 13 استان زنجان، همدان، کردستان، لرستان، ایلام، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، کرمانشاه، مرکزی و کهگیلویه و بویر احمد به زیر صفر رسید و مسافرانی را که برای اقامت شب، چادر زده بودند، با مشکلاتی مواجه کرد. رانندگان هم با جاده‌های یخ‌زده و لغزنده روبه‌رو شدند.
دما در روز سیزدهم فروردین در دیزین به منفی 13 رسید و کمینه دما در پایتخت نیز 4.4 درجه بود.
همچنین در روزگذشته بویژه در ساعات بعد از ظهر در بیشتر استان‌ها وزش باد شدید را داشتیم که در پایتخت سرعت وزش باد از 70 کیلومتر بر ساعت فراتر رفت.
ضیاییان تصریح کرد: برای امروز دوشنبه و فردا سه‌شنبه پدیده خاص جوی در کشور نخواهیم داشت و پدیده غالب هواشناسی وزش شدید باد خواهد بود و انتظار می‌رود تا پایان هفته سامانه جدیدی وارد کشور نشود.
به گفته وی روند افزایشی دما برای کل کشور از امروز آغاز می‌شود و تا پایان هفته دما به حد طبیعی خود در بهار می‌رسد.
 
جستجو
آرشیو تاریخی