مردم در کنار بهره‌مندی از طبیعت، در حفاظت از آن آگاهانه عمل کرده‌اند

در یازده روز ایام نوروز آتش‌سوزی جدی در جنگل‌ها نداشتیم

توصیه‌هایی برای کاستن از آسیب به طبیعت در روز طبیعت

زهره افشار – بهار از راه رسیده و چند روزی است که طبیعت سبز و زیبای کشورمان میزبان مسافران نوروزی است تا خاطره سفر را برایشان دوچندان کند. امسال با وجود افزایش قابل توجه سفرها، نوروز متفاوتی برای منابع طبیعی کشورمان بود و با محدود شدن آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در این ایام می‌توان گفت مردم در سفرهای نوروزی1402، سهم خود را در حفظ، حراست و تأمین امنیت پایدار عرصه‌های منابع طبیعی ایفا کردند.
«سرهنگ رضا اکبری» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و با «ایران» تصریح کرد: با وجود رسیدن به یازدهمین روز فروردین 1402خوشبختانه شاهد هیچ‌گونه آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع کشور نبوده‌ایم و فقط با چند مورد محدود در حد 300 تا 500 مترمربع آن‌هم در استان‌های شمالی روبه‌رو شدیم و این نشان می‌دهد که مردم در این ایام در کنار بهره‌مندی از طبیعت و زیبایی‌های خدادادی آن در حفاظت و مراقبت از طبیعت به وظیفه خود عمل کرده‌اند و این جای خوشحالی دارد. وی افزود: این در حالی‌است که پیش‌بینی افزایش سفرها و وضعیت آب و هوایی سرد نوروز 1402 این نگرانی را به وجود آورده بود که امسال بیشتر از سال‌های گذشته با آتش‌سوزی جنگل‌ها ومراتع روبه‌رو شویم که خوشبختانه در عمل چنین اتفاقی نیفتاد.  فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن قدردانی از مسافرانی که در تعطیلات نوروزی به طبیعت احترام گذاشتند از مردم خواست در روز طبیعت هم کمک کنند تا کمترین آسیب به منابع طبیعی کشور وارد شود چراکه خودشان صاحبان اصلی این موهبت خدادادی هستند.
خودداری از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع، جلوگیری از پرتاپ ته‌سیگار، چوب کبریت و اشیایی مانند شیشه و قوطی فلزی که با  تابش نور خورشید مانند ذره بین عمل می‌کنند و باعث ایجاد آتش در جنگل‌ها و مراتع می‌شوند، رعایت اصول بهداشتی در طبیعت و ساماندهی زباله‌ها و پرهیز از شکستن شاخه درختان از جمله توصیه‌های فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در روز طبیعت برای مردم است. به گفته وی  آمار نشان می‌دهد 95 درصد حریق در جنگل‌ها توسط انسان‌ها و سهوی است لذا همکاری مردم در این مورد می‌تواند بسیار حایز اهمیت باشد .
وی با تاکید بر اینکه حفاظت از جنگل‌ها و مراتع به همراهی و همکاری مردم و دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست نیاز دارد، افزود: خط ارتباطی 139 و 1504 به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی است و دوستداران منابع طبیعی می‌توانند هرگونه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع و یا تخریب و تصرف منابع طبیعی از سوی  افراد سودجو را به این سامانه اعلام کنند.
وی با بیان اینکه برخی افراد فرصت طلب از تعطیلات نوروزی استفاده می‌کنند و به تخریب و تصرف منابع طبیعی دست می‌زنند، هشدار داد: با هماهنگی انجام شده با مقامات قضایی با متصرفان منابع طبیعی و قاچاقچیان چوب در ایام  تعطیلات نوروزی به‌شدت برخورد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز 10 هزار نفر از نیروهای یگان حفاظت و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با در اختیار داشتن 2600دستگاه خودرو مسئولیت حفاظت از منابع طبیعی را برعهده داشته‌اند.
کاهش 90 درصدی آتش سوزی جنگل‌ها در سال 1401
 وی خبر خوبی هم از کاهش بی‌سابقه موارد آتش سوزی  جنگل‌ها در سال 1401 داد.
اکبری گفت: آتش‌سوزی‌هایی که در سال 1401 در جنگل‌ها نسبت به سال قبل از آن در کشور رخ داد از نظر تعداد 54 درصد و از نظر مساحت 90 درصد کاهش داشت که در 20 سال اخیر بی‌سابقه است .
وی توضیح داد: سالانه حدود 18 هزار هکتار از مساحت جنگل‌هایمان دچار آتش‌سوزی می‌شوند.
وی علت کاهش آمار آتش‌سوزی در جنگل‌ها را در وهله اول به دلیل فرهنگسازی صورت گرفته برای حفظ منابع طبیعی و پیشقدمی مردم خواند و افزود: در کنار این مساله ما در سال گذشته با تعامل سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح سامانه ریسک حریق را راه اندازی کردیم و توانستیم در بحث پیش‌بینی، کشف حریق، اطفا و مقابله خوب عمل
 کنیم. 
وی افزود:  در این سامانه یک سری داده‌ها از جمله پیش‌بینی هواشناسی و موارد دیگری مانند اینکه آتش‌سوزی‌های پیشین در کجاها و در کدام روزها رخ داده را وارد می‌کنیم و در 95 درصد موارد این سامانه به ما در کشف و اطفای حریق کمک می‌کند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها خاطرنشان کرد: اقدام بسیار موثر دیگر آموزش به جوامع محلی بوده که خیلی موثر واقع شده و کمک بسیار بزرگی به شمار می‌رود.
جستجو
آرشیو تاریخی