سیاسی

روند کاهشی تورم با جلوگیری از بی‌انضباطی مالی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اگر اجزای تشکیل‌دهنده تورم در همه دستگاه‌ها مدیریت شود، قطعاً تورم کاهشی خواهد بود، گفت: اگر جدی عمل کنیم، می‌توانیم تورم را به زیر ۳۰ درصد هم برسانیم.
به گزارش ایرنا، سید مسعود میرکاظمی با اشاره به اقدامات سازمان برنامه و بودجه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲، مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، اظهار داشت: بدهی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی باید کاهش پیدا کند؛ در حال حاضر این بدهی‌ها از عوامل مؤثر در تورم است.
وی اضافه کرد: تکالیف تکلیفی روی بانک‌ها باید کمتر شود. یکی دیگر از ریشه‌های تورم، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بود که با حذف ارز ترجیحی، خالص دارایی خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا نمی‌کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر اجزای تشکیل‌دهنده تورم در همه دستگاه‌ها مدیریت و جلوی بی‌انضباطی‌ها به عنوان خط قرمز گرفته و سخت‌گیری شود، قطعاً روند تورم کاهشی خواهد شد.

تلاش می‌کنیم نرخ تورم را به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای مهار تورم و رساندن نرخ ارز به یک عدد با ثبات همه تلاش خود را می‌کنیم، گفت: برنامه‌ای که برای مهار تورم ارائه دادیم این است که آن را به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم که در گرو تلاش همه مسئولان و دستگاه‌های مختلف کشور است.
به گزارش ایرنا، محمدرضا فرزین ، درباره «مهار تورم و افزایش تولید» در سال ۱۴۰۲، گفت: باید اختیاراتی به بانک مرکزی داده شود تا بتوانیم اضافه‌برداشت‌های بانک‌ها را کاهش دهیم.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از این اضافه‌برداشت‌ها در تعدادی از بانک‌های محدود است و برنامه مشخصی داریم که آن را به حداقل برسانیم.

واگذاری اقتصاد به مردم نیازمند اهتمام ویژه دولت

نماینده ادوار مجلس گفت: انتظار می‌رود رئیس جمهور با تشکیل یک کارگروه تخصصی، به‌طور دقیق واگذاری اقتصاد به مردم را جدی بگیرند و حتی اگر قانون‌گذاری نیاز است، مجلس شورای اسلامی می‌تواند به مسئله ورود کند.
به گزارش تسنیم، علاءالدین بروجردی ، درباره شعار سال و بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون لزوم نقش‌آفرینی مردم در اقتصاد کشور، گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری که هنوز بعد از سال‌ها عملی نشده، واگذاری امور اقتصادی به مردم است؛ این یک اصل بسیار مهم مغفول در دهه‌های گذشته است.
وی افزود: انتظار می‌رود دولت در این‌باره سریعا با تشکیل کارگروه تخصصی به مسئله بپردازد. باوجود  اینکه در اصل 44 قانون اساسی تصریح شده مردم درگیر اقتصاد شوند و کار را به آنان واگذار شود، تقریباً هیچ‌کدام از دولت‌های گذشته آمادگی این کار را نداشته‌اند. تجربه نشان داده که هرکجا کار به مردم سپرده شد، حل مشکلات و پیشرفت داشته‌ایم؛ همان‌گونه که بار سنگین انقلاب و دفاع مقدس بر دوش مردم بود.
نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: بعضا شرکت‌هایی واگذار شده ولی آن هم به شرکت‌های خصوصی واقعی تبدیل نشده‌اند و بیشتر ظاهری خصوصی داشته و باطنش دولتی است.

سامانه شفافیت آرای نمایندگان راه‌اندازی شد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از آغاز فعالیت سامانه مدیریت شفافیت آرای نمایندگان خبر داد.
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با بیان اینکه «سامانه شفافیت آرای نمایندگان»  در حال حاضر به‌صورت اختیاری فعال شده است، افزود: نمایندگانی که تمایل داشتند که آرای آنها درباره طرح‌ها و لوایح به‌صورت شفاف اعلام شود در نامه‌ای به هیئت رئیسه اعلام آمادگی کرده‌اند بنابراین آرای آنها به‌صورت شفاف در سامانه درج می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 60 نماینده از هیئت رئیسه درخواست کرده‌اند که آرای آنها به‌صورت شفاف اعلام شود، گفت: پیش از این مذاکرات مجلس در جلسات علنی از رادیو سراسری به‌صورت زنده پخش می‌شد و با راه‌اندازی این سامانه آرای نمایندگان درباره طرح‌ها و لوایح نیز به‌صورت شفاف اعلام می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی