نیمی از ایرانی‌‌ها در معرض «فرونشست زمین» هستند

بیشترین خطر فرونشست، ساکنان تهران، خراسان رضوی و اصفهان را تهدید می‌کند

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: نزدیک به ۴۹درصد جمعیت کل کشور در معرض «فرونشست زمین» هستند و بیشترین خطر فرونشست متوجه تهران، خراسان رضوی و اصفهان است.
به گزارش تسنیم، علی بیت‌اللهی در زمینه وضعیت فرونشست در کشور اظهار داشت: طبق آخرین ارزیابی‌ها، مساحت تقریبی پهنه‌‌های فرونشستی کشور حدود 18 میلیون و 500 هزار هکتار برآورد می‌شود که تقریباً معادل 11درصد مساحت سرزمینی کشور است. همچنین از نظر جمعیتی، 39 میلیون نفر در معرض خطر فرونشست زمین در کشور قرار دارند.
وی افزود: 380 شهر و 9 هزار و 200 روستا در معرض خطر فرونشست زمین واقع شده‌اند که در برخی موارد مساحت کل شهر‌ها و در برخی موارد بخشی از محدوده‌‌های شهری در زون‌‌های فرونشستی قرار گرفته‌اند. 4 میلیون و 240 هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت (ساختمان‌هایی که با مصالح بنایی و اغلب به شکل سنتی ساخته شده‌اند) در پهنه‌‌های فرونشست زمین قرار دارند که این ساختمان‌ها در اثر نشست و بویژه نشست‌‌های نامتقارن، ظرفیت آسیب‌دیدگی بالاتری دارند.
بیت‌اللهی درباره استان‌هایی که دارای بیشترین جمعیت در معرض خطر فرونشست زمین هستند، گفت: استان خراسان رضوی از نظر وسعت پهنه‌‌های فرونشستی و حتی تعداد کل واحد‌های مسکونی فاقد اسکلت در معرض خطر فرونشست زمین، رتبه نخست را دارد.
وی با بیان اینکه استان اصفهان هم دارای بیشترین تعداد شهر واقع در پهنه‌‌های فرونشست زمین است، افزود: ارزیابی‌‌ها نشان می‌دهد که کلانشهر اصفهان، بالاترین ریسک فرونشست زمین را در مقایسه با سایر شهر‌های کل کشور دارد. همچنین بالاترین مقادیر سرعت فرونشست سالانه در جنوب استان البرز و در استان کرمان مشاهده می‌شود.
بیت‌اللهی با اشاره به تشدید فرونشست در شمال کشور گفت: در استان‌‌های شمالی، متأسفانه استان گلستان به‌طور قابل ملاحظه‌ای وسعت بیشتری را در پهنه فرونشست زمین با نرخ بالا دارد. در استان‌‌های مازندران و گیلان به‌صورت گسسته فرونشست زمین کم‌کم آثار خود را نشان می‌دهد.وی با گوشزد کردن خطر فرونشست جنوب تهران تصریح کرد: در جنوب استان تهران توسعه زون فرونشست زمین چشمگیر است. نسبت مساحت زون‌‌های فرونشستی به مساحت کل در استان‌‌های تهران، خراسان رضوی، اردبیل، گلستان، همدان، زنجان، آذربایجان غربی و قزوین بالاتر از سایر استان‌هاست. تعدادی از این استان‌‌ها پیش از این به‌عنوان استان‌‌های با منابع آبی مناسب قلمداد می‌شد اما هم‌اکنون با پدیده فرونشست زمین مواجه شده است.
وی، اولویت نخست کشور در کاهش خطرات فرونشست زمین را «تدوین و تصویب مقررات ملی فرونشست زمین و ابلاغ آن از سوی هیأت دولت» دانست و افزود: این کار باید با هدف بازنگری در مواردی نظیر استحصال آب، بازنگری در شیوه کشت و زرع و آبیاری اراضی و باغات، مقررات کنترلی ساخت ساختمان‌‌های با درجه اهمیت بالا و سامانه‌‌های حمل و نقل در پهنه‌‌های فرونشستی زمین انجام شود.
جستجو
آرشیو تاریخی