در حافظه موقت ذخیره شد...
اخبار
روابط اقتصادی خارجی تأکید شد
3عامل ایجاد مزیت برای کریدورهای ایرانی
نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سالجاری به ریاست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار و بر «امنیت، زمان و هزینه» به عنوان سه مؤلفه اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای کریدورهای ایرانی تأکید شد. در جلسه یازدهم نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سالجاری که به ریاست حمید قنبری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور معاونان اقتصادی دستگاههای اجرایی و نمایندگان استانهای ساحلی دریای خزر برگزار شد، ظرفیتها و چالشهای بنادر شمالی کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، نمایندگان استانهای مدعو و مدیران حوزه بنادر و دریانوردی، با اشاره به ظرفیت ۳۶ میلیون تنی بنادر شمالی، بر نقش این بنادر در توسعه تجارت، اتصال به کریدورهای ترانزیتی بینالمللی تأکید کردند. حاضران در جلسه، تحقق رشد ۱۶ درصدی اقتصاد دریامحور را مطابق برنامه هفتم توسعه، منوط به همافزایی بیندستگاهی و تهیه یک نقشه راه مشترک دانستند و بر نقش کلیدی دیپلماسی در این مسیر تأکید کردند. در ادامه، «امنیت، زمان و هزینه» به عنوان سه مؤلفه اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای کریدورهای ایرانی تأکید شد. رئیس ستاد هماهنگی روابط اقتصادی نیز سودآوری بنادر شمالی را لازمه توسعه پایدار آنها دانست و تأکید کرد که برای استفاده بهینه از ظرفیت بنادر، باید چالشها را هم از طریق هماهنگیهای داخلی و هم از مسیرهای دیپلماتیک بررسی و رفع کرد.
هماهنگی تهران و باکو
برای تسریع و افزایش تردد مرزی در آستارا
روز گذشته سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بازدید از مرز آستارا و بررسی شرایط تردد در این مرز، در دیدارهای جداگانه با مسئولان دو کشور، بر لزوم هماهنگی بیشتر بهمنظور افزایش عبور کامیونها بویژه کالاهای فسادپذیر تأکید کرد. «مجتبی دمیرچیلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در بازدید از مرز آستارا، با بررسی شرایط تردد مرزی، در خصوص تسریع و تسهیل عبور کامیونها تبادل نظر شد و برای افزایش میزان تردد و کاهش زمان ایستایی کالاهای صادراتی، توافقاتی صورت گرفت. سفیر کشورمان در سفر به شهر آستارا و گفتوگو با مسئولان ذیربط، با آشنایی با شرایط جاری تردد کامیونها، در دیدارهای جداگانه با مسئولان دو کشور، بر لزوم هماهنگی بیشتر بهمنظور افزایش عبور کامیونها بویژه کالاهای فسادپذیر تأکید کرد. آمارها نشان میدهد حجم کامیونهای متقاضی عبور از این مرز استراتژیک همزمان با سرد شدن هوا در کشور و اوج صادرات محصولات کشاورزی ایران بشدت افزایش مییابد و شهر بندری آستارا به دلیل موقعیت ارتباطی خود پذیرای کامیونهایی از سراسر کشور و همچنین محمولههایی با مقصد یا مبدأ کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه است.

